tisdag, december 27

Religiösa massmord under julmånaden!?

Roligt att så många till jul köpte mangogram av Tuff som julgåvor. Faktum är att det nu finns 108 500 mangoträd i fattiga indiska byar. Kul också att flera beställde kopior av sina intervjuer på www.tyresoradion.se för att använda som julklappar.

Annars är december inte min favoritmånad. Mörk, eländig och dominerad av julhysteri, kommersialism och konsumism, ja grunkfrälsthetens gyllene tid. Försöker dra mig undan och lägga in sill som min mamma gjorde och laga hennes chokladkarameller i stället för att trängas i köpcentra.

Som religiöst obegåvad har jag ändå försökt påminna om varför jul egentligen firas, vilket lätt glöms bort i ståhejet. Alltså intervjuade jag prästen Siv Källstigen och diakonen Karin Perjus, en halvtimme som hörs fyra gånger per dygn i tre veckor på Tyresöradion 91,4 MHz och när som helst på www.tyresoradion.se . Dessutom hörs nu på samma kanaler under två veckor Radio Tuff nr 1304, där ett av inslagen är med den kristne debattören och fredsaktivisten Bernt Jonsson. Han berättar initierat om läget på Västbanken och om den under julen så aktuella staden Betlehem.

Men nyhetsnarkoman som jag är undgår jag inte händelser uti världen som gör mig förundrad och deprimerad: Under den välsignade julmånaden har många oskyldiga dödats, ja alltför ofta i religionens namn. Det började med att ett förarlöst amerikanskt bombplan, en så kallad drönare, dödade ett tjogtal oskyldiga pakistaner, felaktigt misstänkta för terrorism. Och i den afghanska huvudstaden Kabul sprängde självmordsbombare i religiös fanatism andra oskyldiga.

Två dagar före julafton detonerade flera bomber i Bagdad och dödade ca 60 människor. Och på självaste juldagen angreps kristna kyrkor i Nigeria med många dödsoffer som följd. Känner mig mer än vanligt religiöst obegåvad, när jag för mitt liv inte kan begripa, vad för slags religion det är som tillåter att oskyldiga dödas, ja gärningsmännen prisar till och med sin gud efter sitt massmördande.

Och har den mångomtalade ”arabiska våren” redan höstlikt vissnat? Cecila Uddén, berömvärd mellanöstern-korrespondent, rapporterade i december på Sveriges Radio att i det egyptiska valet hade muslimska brödraskapet segrat med minst ca 40 procent av rösterna. Det partiet är ändå relativt moderat jämfört med valets tvåa, salafisterna. Uddén gjorde en belysande intervju med två salafistkvinnor och de ansåg det faktiskt rätt att otrogna kvinnor stenades. Dagens Nyheters Peter Wolodarski snedtände på inslaget, för på radions hemsida fanns en bild av Uddén tillsammans med de två religiöst ansiktsmaskerade kvinnorna. Han tyckte att hon skulle ha tagit avstånd. Men om man vill inge förtroende och få ärliga svar måste man kanske visa sig vänlig. Mig veterligt har Wolodarski aldrig reagerat när Uddén fryntligt umgåtts med israeliska bosättare för att få dem att frispråkigt avslöja sin tro på att deras gud minsann givit dem rätt till ockuperad mark.

Snart är det ett nytt år. Kanske bör vi på nyårsdagen minnas Esaias Tegnér, som inte bara var skald utan också biskop. Andra strofen i hans dikt ”Nyåret 1816” lyder

Försvunna år var det du? Farväl!
För en stund sen var du vår kung
Nu är det förbi: på din arma själ
har du mycket, din räkning blir tung.
Däruppe, däruppe en domare sitter
Försvara dig, bleknade, om du gitter!
--------------
Åke Sandin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar