torsdag, juli 28

”Sociala medier” ofta grymt asociala!

Många som vill vara moderna och trendiga prisar de ”sociala medierna”, det vill säga texterna på nätet. Visst är nätet en enorm tillgång för att genom e-post kommunicera med medmänniskorna eller på bloggar sprida sina åsikter. Och Facebook tycks ha varit användbart för att främja den arabiska våren.
Samtidigt är nätet ett tillhåll för en massa knäppskallar. Det har blivit en dyngspridare av enorma mått. Just nu har detta aktualiserats genom den norske massmördaren Breiviks användning av nätet.

Om det nu så populära Facebook har jag på radion sagt, att det inte kan konkurrera med ”face to face”, den gamla fina folkrörelsetraditionen att samlas till diskussioner om angelägna problem.

Det lilla jag har sett av Facebook är ibland lite gulligt men alltför ofta helt ointressant. Någon berättar vad han äter, en annan skryter om sina barn, en tredje berättar om sina resor osv. Ibland undrar jag om Facebook blivit så populärt genom att man får visa sig på bild. Själv gör jag sedan 26 år radio. Det är ett skonsamt medium för oss gubbar: Man slipper visa sig.

På Facebook framträder i alla fall människor med namn. Annars dräller det på nätet av fegisar, som har de mest bestämda åsikter eller konspirationsidéer men som inte vågar sätta ut sina namn. Dessa anonyma nättroll liknar de lägre organismer som trivs i slemmet under stenar men som tack vare nätet nu får en chans att kräla fram då och då och pipa till. På den här bloggen får jag varje år hundratals så kallade ”kommentarer”, som aldrig kommenterar vad jag skrivit utan som lämnar diverse länkar till någonting helt annat. Jag är varm anhängare av yttrandefriheten men anonyma fegisars inlägg fjärran från vad jag skrivit liknar alltför mycket gökägg. Alltså tar jag bort dem som skräppost.

Ibland är sociala medier inte bara asociala utan rentav en tummelplats för bedragare och kriminella. Förra veckan fick jag flera gånger på e-post uppmaningar att skyndsamt ändra mitt VISA-kort, eftersom det påstods att jag minst tre gånger på sistone hade uppgivit fel kodnummer. I går kom i tät följd 20 likadana meddelanden, där jag gång på gång uppmanades att ”skydda kreditkortet online” Det sas att mitt lösenord måste ändras på grund av många misslyckade inloggningar. Och inte nog med det: I dag kom tio likalydande meddelanden på e-post från något som kallade sig Western Union Europe. De kallade mig “dear member” och bad mig “click here to restore your account access.”

Ofta får jag också kommersiella erbjudanden att köpa, köpa och köpa produkter till ”helt fantastiska priser”. Innan jag skaffade spamfilter fick jag ofta reklam om att förlänga min penis. Hade jag nappat på alla dessa löften och om de skulle ha funkat, hade jag i dag haft en flera meter lång slang dinglande ut genom min gylf.
----------------------------------
PS: I morgon fredag den 29 juli kl 17 är det på Sergels torg en manifestation för de många mördade unga norska socialdemokraterna. Det blir tal av bl a Ingvar Carlsson och Jonas Gardell. Vi ses där face to face, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar