söndag, november 21

Kollektivskuld, kolonialism. Prisceremoni 30/11

[Monica Schelin (M) frågar ut Åke Sandin (Å)]

M: Lyssnade nyss på din krönika, Åke. Den var lite annorlunda. Är det inte jobbigt att sticka ut huvet i motvind och då och då få på käften?

Å: Som jag berättat tidigare i Radio Tuff är jag sedan länge van att få skäll från olika håll men det är klart att det känns lite kymigt. Särskilt som häxjägare också passar på att göra hela Tuff medskyldigt

M: Är det något du vill tillägga i ämnet?


Å: Jag kan nog tala länge om det här. Men låt oss ta en märklig förebråelse mot mig i Expo-artikeln, den att jag har talat om ”förintelsen av Dresden”. Men det var ju inte smågodis eller blommor som regnade ner över den stan en natt i februari 1945. Då dödades på några få timmar flera människor –många i eldstormar—än de som dog i koncentrationslägret Buchenwald under 12-13 år. Men Dresdenborna var civila tyskar och dom och även deras barn gör vi gärna medskyldiga till Hitlers brott. Inte heller ska vi ömka de många miljoner stackars ryssar som dödades under andra världskriget, för dom stämplas som stalinister.
Senare lärde vi oss också att förtiga många serbers elände, eftersom västliga medier demoniserade deras ledare Milosevic. Det här är några exempel på samma förbannade rasistiska kollektivskuld, som drabbade så många judar så grymt under det förödande andra världskriget.

M: Har dina många intervjuer med utomlandsfödda påverkat dina åsikter?

Å: Säkert, inte minst intervjuerna med massor av finländare men också av tyskar, polacker, balter och andra. När min granne Eva Onegård berättade om de övergrepp och förödmjukelser som drabbade henne som 15-åring i slutet av kriget, sa en mycket förvånad lyssnare: ”Jag visste inte att Eva var judinna.” När jag berättade att Eva var tyska blev förvåningen ännu större, så effektiv har den ensidiga mediebilden av kriget varit. När jag i en Tyresöskola frågade vilka som med atombomber hade döddat ett par hundratusen japaner i Hiroshima och Nagasaki, så svarade flera elever att det var Hitler. Ja, en av dem chansade rentav på Saddam Hussein! Att det var av oss beundrade amerikaner kunde inte barna förstå.

M: Hur har dina mångåriga förbindelser med Indien påverkat dig?

Å: Det har givit mig ett mindre västcentrerat perspektiv på historien. Nyligen berättade jag om att Churhill yttrade sig märkligt rasistiskt om indier och har gjorts medskyldig till den svält som kostade ca 3 miljoner bengaler livet 1943. Och den amerikanske historikern Mike Davis’ påstår i sin bok ”Late Victorian Holocaust” (2001), att 29 miljoner indier dog av svält i slutet av 1800-talet, inte minst på grund av sina brittiska kolonialherrars åtgärder. Den siffran är säkert starkt överdriven i likhet med många dödssiffror från andra världskriget, men många indier dog, därför att britterna skeppade hem stora mängder spannmål från sin svältande koloni.

M: Men Åke, du får ju också massor av beröm, inte minst för dina radioprogram.

Å: Ja, tack alla snälla lyssnare som hör av er. Synpunkterna läggs in i fliken ”Sagt om 91,4” i www.tyresoradion.se , min livlina.

M: Nu tänkte jag närmast på att du tillsammans med andra har utsetts till någon slags ”ickevåldshjälte” och ska få pris från Ickevåldsfonden av självaste ärkebiskopen. Hur känns det?

Å: Lika överraskande som hedrande. Och det gläder mig särskilt att det sker i Storkyrkan. Under studenttiden var jag guide i Gamla stan och hade då förmånen att få visa denna fina kyrka för turister och skolklasser från landsorten.

M: Vi får hoppas att många kommer till Storkyrkan tisdag den 30 november kl 18. Där finns inte bara ärkebiskop Wejryd utan där sjunger Mikael Wiehe, där talar Alice Bah Kuhnke och Åke och andra pristagare håller korta anföranden. Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar