söndag, februari 5

MED EN HACKSPETTS TUFFa ENVETENHET

Det händer att jag då och då sitter ute på balkongen. Det är riktigt friskt så här på vintern. Vad jag sysslar med där ska jag inte avslöja, för jag vill inte dra på mig den redan högljudda hälsofascismens förbannelser.

Jag är inte ensam där ute. Åtta meter från balkongen och på samma höjd sitter varje dag en hackspett. Det är en oerhört energisk varelse, Han hackar intensivt ungefär på samma ställe på trädet dag efter dag. Undrar hur mycket hjärnskakningar han ådragit sig.
x x x

Upptäcker att det var så här års 1967 som Tyresö Ulands- och FredsFörening (TUFF) hade sitt första möte. Då bågnade nästan Tyresö biblioteks väggar. Ja, det var så många att folk klängde uppefter bokhyllorna. De som framträdde där var Svenska Freds’ dåvarande ordförande Per Anders Fogelström och skådespelerskan och sångerskan Monica Nielsen. Ordförande för mötet var en ung riksdagsman från Tyresö, som skulle bli mera känd så småningom. Han hette Lars Werner.

Ändå var det nog inte denna celebra trio som lockat så många till ett möte om fred och internationell solidaritet. Det var en Tuffs grundare, dåvarande Tyresöbon Per Oscarsson som var publikmagneten. Vintern 1967 var han i hetluften. Först hade han i Hylands hörna strippat av sig alla kalsonger utom den sista under snack om rasism, världsfattigdom och liknande men också i oskyldiga ordalag berättat hur ett barn kom till. Och några dagar före det här tuff-mötet var han på TV igen. Det var i ett konstprogram, där det sades ”runda ord” hela fyra gånger under en halvtimme. Det var sensationellt på den tiden, så folkstormen blev orkanartad. Det skulle dröja ett tag innan vi blev avtrubbade av sådana ord every fuckin’ hour on every fuckin’ TV-channel.
x x x

Nu hör jag hackspettens smatter igen. Ringer till Sören på Vitlöksgränd. Också han sitter ofta på balkongen. Men i motsats till mig är han fågelkännare. Jag frågar varför hackspetten med en galnings envishet hackar och hackar och hackar på samma trädbit utanför min balkong. Han har flera förklaringar. Den som verkar rimligast är att det är en hackspettsyngling som vill imponera och verka lockande på hackspettorna i trakten.

Tänk att man inte kan få sitta och njuta på sin balkong utan att en jäkla fågel ska sexa till tillvaron där också! Men jag beundrar hans energi.
x x x

Apropå beundransvärd energi så har Tyresö Ulands- och FredsFörening sedan det där första mötet jobbat på med en hackspetts envetenhet. Det har skett utan att Tuff kunnat vädja till starka drifter som sex, inkomster och karriär. Vi har fått lita på människors solidaritet och avsky för krigiskt massdödande och internationella orättvisor. Fler än man tror i pessimistiska stunder ställer upp för dessa mål. Det gäller bara att minnas Joe Hills sista ord före avrättningen: ”Sörj inte –organisera er!”

Detta frivilliga arbete har inte blivit lättare med åren. På 1970-talet fanns systerföreningar som HUFF (Haninge), BUFF (Botkyrka), MUFF (Mälaröarna),Nuff (Norrort), LUFF (Långbrodal), SNUFF (Saltsjö-Nacka), RUFF (Roslagen-Åkersberga), TRUFF (Tranås) och EkUFF (Eksjö). Ingen av dessa föreningar finns längre. Så nu ska jag gå ut på balkongen till min kompis hackspetten och få tröst och inspiration,
----------------------------------------------------------------------------------------
Åke Sandin i Radio Tuff (nr 1066) 2006-02-05



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar