Enligt min mening skulle det varken gagna Sverige, USA eller Nato att
vi gav efter för de ganska oblyga påtryckningar som gjorts och avstod från att
skriva under konventionen mot kärnvapen, skriver Hans Blix.
Initiativet att utarbeta en konvention om ”förbud mot kärnvapen”
stöddes tidigt av många människor och stater. Det var en protest mot att
kärnvapenstaterna tycks ha övergivit all ambition om nedrustning och i stället
ägnar sig åt att utveckla vapnen. Bland kärnvapenstaterna möttes initiativet
mest med sarkasm, och liksom en mängd andra stater bojkottade de den
FN-konferens som i juli antog en slutlig text med 122 röster (däribland
Sveriges) av 124 deltagande stater.
Det är rimligt att man nu med texten i hand i Sverige låter en
utredning närgånget och juridiskt analysera både konventionen och tyngden i de
invändningar som görs. Man måste samtidigt ha klart för sig att såväl
konventionen som invändningarna främst är inlägg i en internationell politisk
debatt.
En första invändning är att konventionen skulle vara ett meningslöst
slag i luften. Kritiken ter sig överdriven. Om konventionen bara var
meningslös, varför bråka om den? Å andra sidan vill förespråkare av
konventionen gärna få oss känna att vi äntligen fått ett globalt förbud mot
tillverkning, innehav, användning etc av kärnvapen. Så är det ju inte. Stater
blir bundna av denna liksom av andra konventioner endast genom att ge
individuellt samtycke och verkligheten är att kärnvapenstaterna inte under
överskådlig tid kommer att ge sådant samtycke. Det går inte heller att, som
sker i konventionen, hävda att varje användning av kärnvapen skulle stå
i strid med krigets lagar. 1996 förklarade Haagdomstolen att det kunde
finnas extrema lägen då insats av kärnvapen kunde vara laglig.
Verkligheten är snarast att kärnvapenmakterna känner sig pikerade av
konventionen som en missnöjesyttring från de kärnvapenlösa och befarar en
viss delegitimering av vapnen. De vill gärna hävda att vapnens ohygglighet
avhåller innehavare från krig, men håller samtidigt med om att vi måste komma
till en kärnvapenfri värld för att inte riskera drabbas av ohyggligheten. Borde
man inte i såväl Washington som Moskva känna ett behov av att alla parter,
särskilt motparter, ställs inför ett tryck att avstå från att vifta med
kärnvapen? I så fall borde man också visa förståelse för att konventionen bidrar
till att delegitimera dem.
En andra invändning mot konventionen är att den är onödig: antalet
kärnvapen har sedan slutet på det kalla kriget minskats drastiskt, vad som
behövs är fortsatta stegvisa framsteg. Skrotandet av överskottslagren på
kärnvapen tycks dock ha kommit till vägs ände. Man är ju i full gång med att
modernisera sina arsenaler och överväga nya användningar för dem! Detta
nästan 50 år sedan supermakterna i artikel 6 av NPT (icke-spridningsfördraget)
åtog sig att förhandla om ”snara” åtgärder för kärnvapennedrustning och mer än
20 år sedan internationella domstolen i Haag förklarade att åtagandet inte
bara gällde att förhandla utan också att nå resultat.
En tredje invändning är att konventionen skulle underminera
icke-spridningsavtalet som otvetydigt tillåter fem stater att ha kärnvapen. Men
det är ju faktiskt inte så att NPT ålägger dem att behålla dessa vapen! Det
skulle tvärtom kunna sägas att NPT-avtalet går längre än konventionen. Det
påbjuder förhandlingar som ska leda till snar nedrustning. Konventionen
inbjuder kärnvapenstaterna att ansluta sig och eliminera sina vapen.
När detta är sagt får man dock konstatera att konventionen
orealistiskt tycks tänka sig att kärnvapenstater ansluter sig var för sig. Det
kommer naturligtvis inte att ske. USA kommer inte att ratificera och
förtröstansfullt vänta på att Ryssland ska lunka efter. Konventionen innebär
inte heller något tryck på USA eller annan kärnvapenmakt att skrida till
osannolik ensidig nedrustning. Den dag kärnvapenstaterna är redo för avveckling
kommer denna säkert att omfatta dem alla, nedtecknas i ett multilateralt
instrument och ta hänsyn till de behov parterna känner att i varje skede
av en nedtrappning vara garderade.
Så till frågan hur USA ser på andra staters önskan att vara fria från
kärnvapen. Förhållandena inom Nato är inte helt enkla. Alla medlemsstater (utom
England, Frankrike och USA) har genom anslutning till NPT lovat att avstå från
kärnvapen, men Belgien, Italien, Turkiet och Tyskland har trots detta för
närvarande amerikanska kärnvapen på sina territorier med den något krystade
förklaringen att de inte kontrollerar dem. Danmark, Norge och Spanien samtycker
inte till placering av kärnvapen på sina territorier i fredstid, medan Island
och Litauen tycks ha uteslutit placering av vapnen i såväl freds- som krigstid.
Nato-medlemmarnas gemensamma strategi innefattar möjlig insats av
kärnvapen, medan den nya konventionen uttryckligen förbjuder parter att använda
eller hota med dessa vapen. Det ter sig därför begripligt att de anser sig inte
kunna bli parter i konventionen och förmodligen inte heller är beredda att
acceptera anslutning till Nato av stater som är parter i konventionen.
Hur kommer USA och Nato att förhålla sig till de många länder
som ingår i kärnvapenfria zoner och som kan väntas ansluta sig till
konventionen? Sannolikt utan att resa några invändningar. USA är starkt
positivt till att länder i till exempel Latinamerika, Afrika, och Stilla
Havsområdet gemensamt förpliktar sig att inte utveckla och inneha kärnvapen och
accepterar också att kärnvapen från andra stater, inklusive USA, utestängs.
Man gör dock betydande påtryckningar för, och tycks ofta nå samtycke till, att
detta inte ska utesluta besök av skilda slag eller transitering genom
ekonomiska zoner till havs eller internationella sund av eventuellt
kärnvapenbärande amerikanska fartyg eller flyg.
När det gäller Sverige, slutligen, tycks USA/Nato göra ganska oblyga
påtryckningar om vaga hot om nedgradering av samverkan om vi skulle ansluta oss
till den nya konventionen som kräver att parterna utesluter placering av
kärnvapen på sina territorier. Det kontrasterar mot att man inte tycks resa
invändningar mot att parter i kärnvapenfria zoner världen över och även Island
och Litauen stänger sina territorier för kärnvapen och att Norge och Danmark
gör det i fredstid.
Varningarna för anslutning till konventionen kan knappast ha
motiverats av oro för att konventionen skulle förplikta Sverige att inte delta
i (engage) eller bistå (assistance) verksamhet som är förbjuden
enligt konventionen, som att använda eller hota med kärnvapen. En nära svensk
samverkan med Nato lär knappast kräva något sådant. Kanske grundas varningarna
i en rädsla att konventionen skulle helt stänga för besök och transitfart av
fartyg och flyg. Det är väl dock troligare att man i dessa frågor kommer att
inta ungefär samma hållning som de kärnvapenfria zonerna gör.
En gång i tiden var det svensk utrikespolitik att aldrig söka
andra länders garantier för svensk neutralitet. Skälet var att vi inte ville
bli ställda inför oönskade krav eller villkor. Vi tycks nu stå inför en
liknande frågeställning. Propåer görs om att vi som gengäld för ett fortsatt
nära försvarssamarbete med USA/Nato ska göra avkall på en sedan länge etablerad
oberoende svensk politik som syftar till avspänning och nedrustning.
Enligt min mening skulle det varken gagna Sverige, USA eller Nato att
vi gav efter för sådana påtryckningar. Vi bör skriva under den nya
konventionen, som främst är ett välbehövligt bidrag till att delegitimera
kärnvapnen. Särskilt i dagens världsläge.
Hans Blix
fd utrikesminister, chef för IAEA och FN:s vapeninspektörer i Irak
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar