lördag, januari 11

Hur asociala kan "sociala" medier vara?

Med risk att kallas för "grumpy old man" (nysvenska) eller rentav intelligenssnobb måste jag skriva några rader om de så beundrade "sociala medierna". Mycket av innehållet i dem är ju ytterst tveksamt eller till och med vämjeligt:

Pedofiler raggar upp barn genom att presentera sig som lockande partners. Tonåringar smutskastar andra ungdomar, bland annat genom at visa komprometterande bilder av dem. Snälla men lättlurade människor blir avlurade en massa pengar av nätskojare. Svartsjuka före detta pojkvänner visar naken- eller samlagsbilder på ex-et.  Exemplen kan mångfaldigas.

FACEBOOK MESTADELS  EGOTRIPPAT NONSENS
Försöker ibland att kolla det så uppreklamerade facebook. I dag fanns det också från normalbegåvade människor upplysningen att vintern hade kommit. Ja, det var helt vitt där ute. Men hade någon av mottagarna av dessa meddelanden inte själva märkt det?

Ofta berättas skrytsamt vilka duktiga släktingar vederbörande har eller stolt vilka spännande resor de minsann gjort.

Facebook frågar alltid: Vad gör du just nu? I motsats till många andra svarar jag inte på det. Fattar de inte att jag sitter vid datorn? Har tidigare nämnt min uppskattning av en våra svenska ståuppkomiker som på Sveriges Radio härom sommaren stolt berättade att han minsann var med på Facebook. Men så tillade han med beundransvärd ironi: I kväll fick jag bland annat ett meddelande som löd: "Nu har jag borstat tänderna och tänker att gå och lägga mig.". Och komikern tillade. Och tänk vad fantastiskt, det var sju stycken som hade "gillat" det!

Ser också på facebook annonser eller om det är sponsringar. I kväll erbjöds jag faktiskt att dejta härliga mogna kvinnor 60+. Tack, men jag har redan en skön kvinna 70+ rentav.

Härom veckan såg jag på facebook att några kända socialdemokrater hade "gillat" den lokala moderatblaskan. Hur hade det gått till? Är säker på att det var bluff eller var det också en desinformation man kunde lägga in via sponsring?

FACE TO FACE MYCKET BÄTTRE ÄN FACEBOOK!
Jag är med i en beundransvärd förening, som har det tuffa namnet TUFF (Tyresö Ulands- och FredsFörening). Den anordnar offentliga möten i den gamla goda demokratiska folkrörelsetraditionen. Där träffas människor och kan diskutera viktigare frågor än vädret eller hur man får tag på mogna kvinnor.


Ett av den senaste höstens möten hörs nu på www.tyresoradion.se , där man också kan lyssna på Radio Tuff. Det är ordföranden i det Syriska Riksförbundet, Ibrahim Isaac, som berättar om det för oss svenskar svårförståeliga eländet i hans gamla hemland. Och om tre veckor kommer fredslegendaren Maj Britt Theorin till Tyresö för att inleda ett möte. Face to face.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar