fredag, december 6

Bengt Svensson på återbesök i Östafrika

(Bengt Svensson är Radio Tuffs man i San Francisco. Här berättar han om ett återbesök i Tanzania, där han på 1970-talet var lärare):

Från Mwanza till Tabora
Sist jag hörde av mig, satt jag på ett internetcafé i Mwanza, Tanzania på Victoriasjöns södra strand. Mwanza är en stor, livlig stad med enorma granitklippor utslängda lite på måfå. En dem heter Bismarck till minne av den tyske granitkanslern. Tyskarna lade under sig Tanganjika på 1800-talet, men engelsmännen tog över efter första världskriget. Mitt starkaste minne från förra besöket 1976 var den sydkoreanska monsterfilmen Godzilla vs Mechanozilla, som jag såg på en fullsatt biograf. Gamle hygglige Godzilla hade blivit påpucklad av Mechanozilla i över en timme och låg risigt till, när det plötsligt blev kortslutning någonstans i Mechanozillas innanmäte. Efter ännu en stunds hotfullt skrammel kollapsade plåtmonstret i rök och gnistor, och Godzilla drog vidare mot nya segrar.

Tyvärr var biografen nerlagd 2013. Jag såg inte en enda biograf under min resa. Däremot TV-sändningar, som saknades i landet 1976. Dessutom verkade alla ha mobiltelefon numera, och det fanns gott om internetkafeer.

Efter några dagar tog jag tåget söderut till staden Tabora mitt i landet. Lättare sagt än gjort, då det anlände 10 timmar försenat. Natten tillbragte jag på perrongen med ett 100-tal medresenärer. Sju getter höll oss sällskap på bangården tills mörkret föll, och från hustaken vakade två maraboustorkar. Mitt i natten drog ett imponerande åskväder in och lyste upp omgivningen. Sedan störtregn och elavbrott. En vänlig man ledde in mig i ett beckmörkt skjul fullt med folk och ordnade en sittplats. Snart somnade jag på golvet och vaknade av att folk gav sig ut till tåget, som anlänt.

Min förstaklassbiljett de 38 milen kostade 29600 shilling, av vilka det går 250 på en krona. Vagnarna var minst sagt nerslitna, men det fanns en restaurangvagn, och kocken serverade helstekt fisk till lunch. Man kunde också handla frukt och grönsaker genom fönstret från försäljare på stationerna.

Efter 12 timmar kom tåget till Tabora. Det är en trevlig liten stad på några 100 000 invånare. Platt, het och lite dammig med massor med cyklister och motorcyklar på gatorna. Särskilt imponerade en ung man, som cyklade medan han pratade i telefon och dessutom hade en tjej på pakethållaren, som också pratade i sin mobil. Coolare än så kan man nog inte vara i 30 graders värme. 

Genom Tabora går den gamla Mittellandbahn, numera Central line, som byggdes av tyskarna från Indiska oceanen till Tanganjikasjön och blev färdig 1914.Hade jag varit 35 år yngre i stället för en lat pensionär, hade jag klivit på ett tåg till sjön, som skulle sträckt sig från Malmö till Sundsvall, om den inte hade råkat bilda gräns  mellan Tanzania och Kongo. 

En gammal ångbåts skiftande historia
Men nu måste jag göra en parentes, som ska handla om ångbåten SS Götzen. Götzen var ett kombinerat last och passagerarfartyg, som byggdes i Papenburg 1912. När det var byggt och testat, plockades det isär och paketerades som en enorm byggsats i 5000 lådor. Via Hamburg skeppades lådorna till Dar es Salaam, där de lastades på tåg för vidare färd på den nybyggda järnvägen till Tanganjikasjön 125 mil västerut. Där, vid järnvägens ände, hade staden Kigoma anlagts, och i den ett skeppsvarv. 1914 hade alla delarna kommit fram, och 1915 hade de skruvats ihop till en ångbåt på 1150 ton. Eftersom första världskriget höll på som bäst, utrustades fartyget med ett halvdussin kanoner av olika storlek och överlämnades till tyska örlogsflottan. På Tanganjikasjöns västra strand låg belgiska Kongo och på dess södra strand brittiska Nord-Rhodesia, som numera heter Zambia. SS Götzen sänkte det brittiska fartyget Cecil Rhodes, vilket fick engelsmännen att bygga två kanonbåtar i London och frakta till Albertville vid Tanganjikasjön via belgiska Kongo. De sänkte alla tyska båtar på Tanganjikasjön utom Götzen. 1916 hade Belgien fått dit ett antal stridsflygplan, som släppte bomber på Götzen. De bombade också staden Kigoma och järnvägen, tyskarna retirerade, precis som jag själv, till Tabora, och förlorade som bekant det där kriget som skulle bli slutet på alla krig.

Innan de lämnade Tanganjikasjön, sänkte de Götzen. Efter åtta år på sjöbottnen blev SS Götzen bärgat av engelsmännen, som tagit över Tanganjikakolonin. De döpte om skutan till SS Liemba. I ombyggt skick tuffar Liemba fortfarande omkring på Tanganjikasjön och går numera från Kigoma, där hon först sjösattes, till Mpulungu i Zambia, 57 mil söderut, varje vecka. Under ett halvår 1997 reste 75000 kongolesiska flyktingar i Tanzania tillbaks till Zaire/Kongo med Liemba, efter att diktatorn Mobutu störtats. Så ms Liemba, som hon heter numera, är ett skepp med historia.

Men tåget som jag klev på i Tabora gick österut. 
Efter 85 mil och 35 timmar stannade det i Dar es Salaam, där jag steg av och bosatte mig på Safari Inn nära Libyengatan. I lobbyn fanns ett plakat med ordningsregler. Bla gällde att: "Women of immoral turpitude are strictly not allowed in the rooms". Alltså, Damer med tvivelaktig moral får absolut inte vistas i rummen. Som tur var gällde inte förbudet herrar med tviivelaktig moral, så jag riskerade inte att bli utsparkad. Frukost ingick, och där mötte jag en tanzanier, som talade utmärkt svenska efter att ha bott några år i Sala för länge sedan. 

Dar es Salaam är inte Tanzanias huvudstad, men överlägset störst med 3-4 miljoner invånare. 1975 fanns där ca en halv miljon, och nästan inga tiggare. 
I provinsstäderna fanns 1975 inga tiggare. Nu finns de överallt, särskilt i Dar. Fysiskt och psykiskt handikappade, kvinnor med småbarn, ensamma gatubarn. I Tabora hade servitören på mitt favoritställe, Mohamed, frågat om jag kunde donera en summa till hans lillebror Abdu, som gick i nionde klass i en privatskola.

Men resans mål var Tanga, 30 mil norrut längs kusten.

Staden Tanga då och nu
Start tidig morgon med ankomst på eftermiddagen efter en rätt bekväm bussresa. Många bussar hade religiösa deviser på fordonen, kristna eller muslimska i fredlig konkurrens. En hette Halleluja Express med okänd destination.

Tanga såg ut ungefär som för 36 år sedan då jag lämnade staden efter att ha varit lärare där i två år. Men allting hade ökat: Folkmängd, trafik, kommersiell aktivitet, bilar, etc.

Jag tog in på Ocean Breeze Inn mitt i stan. Rummet hade en gammal TV i en olåst stålbur på väggen. Första kvällen fick jag in en nigeriansk predikant, sedan ingenting. 

Tanga blev i slutet på 1800-talet en militär utpost i vad som då kallades Tyska Östafrika. Tio mil norrut ligger Kenya, som var en brittisk koloni. Den tredje november 1914 landsteg tusentals indiska soldater under brittiskt befäl. De slogs tillbaka av en skara tyska befäl och afrikanska soldater. Runt 500 indier dog och resten av den brittiska styrkan flydde till havs. 

Bidragande till nederlaget var att en massa ilskna bin gick till attack mot soldaterna. The battle of Tanga kallas ibland för "the battle of the bees".I staden finns en minnespark med namnen på 16 stupade tyska soldater inristade på en sten. Där är de begravda tillsammans med ett 50-tal askaris, afrikanska soldater. I ett annat hörn av stan finns ett minnesmärke över soldaterna som stupade för det brittiska imperiet. 1975 stötte jag på en del äldre tanzanier som minns och fortfarande talade tyska. 

Jag hyrde en cykel och for ut till min gamla skola, Galanos Secondary School eller Schule ya Sekondari på kiswahili. Det mesta var sig likt. Jag pratade med lärare och elever, och alla var lika välkomnande. Rektorn var på resa. På min tid fanns där lärare från Danmark, Sverige och Indien plus tanzanier av indiskt ursprung. Nu syntes bara afrikaner. Samma sak, när jag for till badstranden. På 70-talet nästan enbart vita; nu ingen vit utom jag själv men mängder av tanzaniska ungdomar.

På favoritbaren häckade fortfarande en del vitingar samt ett par kinesiska damer. Konyagi var fortfarande nationaldryck, men serverades nu i tiocentiliters genomskinliga plastpåsar. Kyparen klippte av ena hörnet med en sax.

Därmed var mitt återbesök slut. Återstod bara en bussresa till Mombasa i Kenya och ännu en till Nairobi och flyget hem.

------------------------------------------------------
Bengt Svensson för Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff december 2013f.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar