söndag, maj 8

”Öga för öga” kontra ickevåld

I USA utbröt jubel, när mordet på Usama bin Laden blev känt. Och visst var han en mordisk fanatiker, som organiserade mördandet av ca 3000 amerikaner den 11 september, för att inte tala om de många muslimska trosfränder han också lät ta livet av. Men det är nonsens, när det sägs att han är ansvarig för flera dödade än någon annan i vår samtid. Väldigt många fler har blivit dödade i ”kriget mot terrorismen”, inte bara i Afghanistan och Irak. Detta mördande har utförts av de ”goda”, ”kristna” och ”demokratiska” och dem ska vi inte förebrå, om vi vill ha det bra och lönsamt vid de trendriktiga köttgrytorna.

Det är inte ens den gamla vidriga vedergällningsregeln ”öga för öga” som gällt utan snarare massor av ögon för ett öga. Vi föreställer oss ofta att amerikaner är alltför skjutgalna i sitt hyllande av pionjärtiden med vilda västern och kampen mot underlägsna indianer. Deras religiöst dualistiska indelning av människor i onda och goda har säkert bidragit. Men lägg märke till att både i Teheran och Washington är det de självgoda som gjort denna indelning.

Framför allt bör vi inte hänge oss åt att pådyvla amerikaner kollektivskuld, rasismens verkliga hörnpelare. I stället ska vi lyssna på några av de många beundransvärda amerikanerna, till exempel Martin Luther King, som i sitt historiska tal ”Bortom Vietnam” bland annat sa:

"Vi har inte längre råd att dyrka hatets gud eller böja knä framför vedergällningens altare . Historiens oceaner kokar av hatets ständigt stigande tidvatten. Och historien är fylld med spillrorna av nationer och individer som gått under, längs hatets självdestruktiva väg."

Eller på professor Noam Chomsky:

”Den uppfattningen att motstånd mot kriget konsekvent bör gå på icke-våldslinjen förefaller mig ovedersäglig. Taktiskt sett är våld absurt”

Kemiprofessorn och nobelpristagaren Linus Pauling ansåg:

”När vi arbetar för att avskaffa krig, arbetar vi också för människors frihet och för de enskilda människornas rättigheter. Krig och nationalism samt ekonomisk exploatering har varit de enskilda människornas stora fiender..”

Henry David Thoreau (1817-62) i sin skrift ”Om civil olydnad”:

”När icke-våld lär oss hur vi ska dö, lär det också oss hur vi ska leva, och i detta ligger hoppet om framtiden”

Abraham Lincoln, USA:s president 1861-65, hävdade:

”Det bästa sättet att bli kvitt en fiende är att göra honom till sin vän”

I förra Radio Tuff hörde vi amerikanskan Joan Baez sjunga. Hon skrev i sin läsvärda bok ”Det sorgsna nöjesfältet” bland annat:

”Om det är naturligt att döda, varför måste folk då lära sig, hur det går till? Det ingår våld i den mänskliga naturen men också hygglighet, kärlek, värme. Människan organiserar, köper, säljer och tränar våld”

Javisst, vi säljer och köper våld. Så länge det finns så många miljarder eller biljoner att tjäna på vapenindustrin i världen kommer slaktandet att fortsätta och med de mest hycklande förevändningar. Och vedergällning enligt Gamla testamentet kommenterade Mahatma Gandhi ungefär så här:

”Öga för öga..., ja, då blir snart hela världen blind”
-------------------------------------------
Åke Sandin i Radio Tuff nr 1289, som kan höras på www.tyresoradion.se

4 kommentarer:

  1. Men inte var det väl Bin Laden som organiserade massmordet vid World Trade Center? Däremot applåderade han det i efterhand.

    Givetvis ska man inte pådyvla någon nationalitet något. Men visst finns det mer eller mindre sjuka kulturer (som förvisso kan förändras!). Exempelvis rapporterar Lawrence Wittner att så många som 25% av alla USA-medborgare enligt en opinionsundersökning strax efter andra världskriget ansåg att japanerna borde utrotas som folk. Något liknande förekom inte i t.ex. England där man hade ett mer avspänt förhållningssätt - det hade varit ett krig, skönt att det var slut.

    Det finns ett ovanligt starkt drag av överspänt moraliserande i USA, som kan slå åt båda hållen. Både som fredsrörelsemobilisering, och som hämndlystnad. Det är väl det pris man betalar för religionens starka ställning i samhället.

    SvaraRadera
  2. SAMMA SPYOR SOM VANLIGT FRÅN ”ANONYM”
    Under lång tid har ”Anonym” skickat så kallade ”kommentarer” till mina texter på den här bloggen. Det har inte alls varit kommentarer utan länkar till amerikanska och konspiratoriska texter och program, framförallt om allt skumrask bakom den 11 september. Det enda ”Anonym” skrivit på svenska är vilda förebråelser mot mig som inte vill dansa efter hans eller hennes pipa utan bara publicerar verkliga kommentarer. I dag (10/5 2011) kom hela fyra utgjutelser av vilka jag här citerar en:

    ”Öga för öga..., ja, då blir snart hela världen blind Du - Åke Sandin - varför ljuger du ditt jag - Åke Sandin ! Vill du veta? Eller vill du låta dem - deras media - låta dig - ditt jag - blunda? War By Deception De handlar om 3M - Money - Media - Military - så få förstår!!! ”Öga för öga..., ja, då blir snart hela världen blind” Du - Åke Sandin - varför ljuger du - varför ljuger ditt jag - Åke Sandin! Du är för lat för att ta reda på sanningen - lära känna kärleken! Stackare! Du är en Hitler/Stalin - kom upp ur din grop!!! SE sanningen!!! känn kärleken!!! Du gömmer dig! ditt jag gömmer sig!!! Vågar inte se sanningen - inte känna kärleken!!! Våga publicera dessa rader eller du är bara en fegis!" (Slut citat)

    Håhåjaja, den som inte ens törs sätta ut sitt namn utan gömmer sig bakom andras texter, när han inte enbart skäller och gnäller, kallar mig fegis. Det verkar vara noll självinsikt, kanske något så maniskt att jag tycker synd om vederbörande, som fyra gånger på några få rader talar om psyktermen ”ditt jag”. Kanske vore besök hos psykiater eller präst att rekommendera.

    Och jag upprepar på nytt mina tidigare löften: Om ”Anonym” skriver verkliga kommentarer till mina texter och visar det minimum av civilkurage som det är att sätta ut sitt namn, kommer jag att publicera. Då skulle jag också kunna tänka mig att intervjua ”Anonym” på radion.

    ÅKE SANDIN

    SvaraRadera
  3. Jan Wogel4:05 em

    Hej Åke,
    Jag har under många år saknat att kunna läsa dina krönikor i Pax. Kul att hitta dem här. Alltid lika intressant och tänkvärt.

    SvaraRadera
  4. Ingemar Gråsjö4:41 em

    Käre Åke! "Anonym" är helt säkert en haverist som högst sannolikt mår mycket dåligt i sin psykotiska/paranoida dimma. Spar din energi och lämna denne ihärdige skribent ifred. Det går väl att spärra avsändare på en blogg??

    Till ämnet: Jag gillade verkligen detta ditt senaste inlägg. Det är ju t.ex. helt perverst att omnämna överfallet och dödandet av Bin Ladin som "rättvisa" på så sätt som DN:s ledarredaktion gjorde härförleden. Nytt baklängesrekord t.o.m. för ifrågavarande publikation.

    Jag är ju till skillnad från dig inte pacifist och kan alltså acceptera det skedda som en krigshandling riktad mot en krigförande motståndare som själv definierat sig som en sådan. Jag kostar också på mig att göra en liten men viktig nyanserad distinktion mellan en krigshandling enligt ovan och ett regelrätt mord. Detta är dock en annan diskussion som riskerar att bli rätt lång. Helt klart är - och där är vi säkert överens - att en sådan här krigshandling aldrig, aldrig, aldrig kan ha det minsta med rättsskipning att göra. Krigshandlingar har inte den egenskapen.

    Jag tycker vidare att det är bra och rätt att du står upp mot kollektivskuldbeläggande och att detta även gäller USA och dess medborgare. Själv stör jag mig ofantligt på när Europeer försöker projicera misshagliga yttringar i den egna kulturen eller diskussionsklimatet på USA. "Det kommer från USA." "Det är ett typiskt amerikanskt synsätt." Så där brukar det låta, och jag har hört det som reaktion på DN:s ledare. Men vad sjutton, DN får väl själva stå för vad dess ledare skriver, och DN:s läsare får välta ställning till att behålla prenumerationen eller ej. Jag för min del tror att ledaren visar någonting viktigt, nämligen att vanliga präktsvenska medelklassläsare i alltför stor utsträckning sympatiserar med öga-för-öga-tänkandet. Det synsättet måste anhängarna få stå till svars för här och nu utan möjlighet att gömma sig bakom "det är amerikanskt", "det har provocerats fram", "klart man är rädd", "ingen lokal" eller vad man nu kan hitta på för att rättfärdiga sitt trånga tänkande.

    Vänliga vårhälsningar.
    //Ingemar Gråsjö

    SvaraRadera