fredag, september 24

”Vägra döda! Vägra värnplikt!”

Rubriken är en paroll som fanns på banderoller för 40-50 år sedan. Den var olaglig, ansågs som uppvigling och de ansvariga straffades. Ett av inslagen i nästa Radio Tuff handlar om vänpliktsvägran. Nyligen blev Radio Tuffs programledare sedan 1985, Åke Sandin, intervjuad på den stora tyska TV-kanalen ZDF om desertörerna som Tyresö Ulands- och FredsFörening tog hand om från det amerikanska kriget i Vietnam för 40 år sen. Men nu vill en ung tjej på fredstidningen Pax intervjua honom. Jag frågade Åke om vad då?

Åke: Det är om ett liknande ämne som desertörer. Eftersom värnplikten nu avskaffats vill Pax göra ett reportage om svenska vapenvägrare. Jag var en av dom.

Jag invände att Åke väl hade varit en riktig stridis i unga dar.

Åke: Jovisst. Redan som trettonåring var jag ivrig landstormspojke. Sju år senare gick jag ut som etta bland befälseleverna i pansarvärnsgruppen på I 21. Som 22-åring förde jag befäl över 40 man vid en vintrig militärmanöver i Norrland. Men när jag nästa gång inkallades vägrade jag. Då ivrade det mediala och politiska etablissemanget för blågula atomvapen, snacka om förintelse! Dessutom hade mina historiestudier lärt mig, att det inte minst var kvinnor, barn och andra civila vi unga ”soldathjältar” dödade i krig.

Frågade vad som hände då?

Åke: Fängelse i en månad

Frågade om det var många som vapenvägrade på den tiden?

Åke: Nej inte då, så jag tillhörde väl ”pionjärerna”. Men sedan på 70-talet dömdes ett tusental killar till fängelse varje år. Många hade begärt men nekats vapenfri tjänst, trots att den var flera månader längre än militärtjänsten. Det gick så långt att västtyska Amnestygrupper tog svenska vägrare som sina samvetsfångar.

Frågade om det räckte med fängelse?

Åke: Nej, jag tycks ha varit ovärderlig för staten. Fick något år efter fängelsevistelsen som vapenfri gräva diken på Stora skuggan och sedan jobba på sågverk i Uppland. Och på halvgamla dar blev jag inkallad några veckor till civilförsvar på Rosersberg. Det var för all del en viktig utbildning, men jag insåg att det var mycket svårt att i krig försöka rädda människor. Jämfört med detta var det mycket lätt att i lumpen lära sig massdöda människor.

Påpekade att det aldrig numera talas om hur ickevåldsverkare behandlades på den tiden.

Åke: Det är sant och det beror väl på att så många då bland journalister, politiker och präster höll käften. Nu skäms dom trots att dom kan tungomålstala om mänskliga rättigheter. Det är lika tyst om varför så många medier och beslutsfattare för 15-30 år sedan många hundra gånger larmade om att sovjetiska ubåtar vimlade i våra vatten. Sedan har det visat sig att nästan allt var propagandalögner, så detta ämne ska också nedtystas.
---------------------------------------------------------------
Monica Schelin har varit vice ordförande i Svenska Freds och ordförande i Tuff. Hon är nu vice ordförande i Tuff och regelbunden medarbetare i Radio Tuff. Intervjun med Åke sänds första gången söndag 26/9 kl 17 och sedan 4 ggr/dygn i två veckor på 91,4 MHz och www.tyresoradion.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar