söndag, juni 6

Hellre ”nyttig idiot” än massmördare

Från yngre dagar minns jag hur vi påverkades av det ständiga berömmet av ett folk utan land, som sades ha befolkat ett land utan folk och rentav fått öknen att blomma. Det gällde Israel.

Senare begrep jag att det inte riktigt stämde. Israelerna kom inte till ett öde land utan de fördrev på ett brutalt sätt många hundra tusen palestinier från städer och byar, där deras förfäder hade bott i sekler. Men vadå? De beundrade segrarna i andra världskriget hade ju bara några år tidigare etniskt rensat 14 miljoner tyskar, varav 2 miljoner dog/dödades. Men palestinierna minns den etniska rensningen av dem och kallar den för nakba, som betyder katastrof. Hur många har hört detta uttryck?

Minns också hur upprörd jag blev över flera terrordåd mot oskyldiga israeler. Som idrottsintresserad var det med fasa och bedrövelse jag erfor hur israeliska idrottsmän mördades vid OS i München 1972. Så sent som i fjol gick jag motvinds genom att hävda att duktiga israeliska tennisspelare i Davis Cup mot Sverige inte skulle lastas för Israels grymma anfall mot Gazas civila några månader tidigare. Annars vore det en tillämpning av den förbannade kollektivskulden, som så hårt drabbade många judar på 1940-talet liksom många tyskar och andra oskyldiga.

Som historielärare lärde jag i antinazistiskt nit många årgångar tonåringar historier om judarnas hemska öde under andra världskriget. Sedan upptäckte jag, att några av de mest fasansfulla berättelserna var övervintrande krigspropaganda, lögn och förbannad dikt. När jag öppet erkände att jag hade varit historieförfalskare betraktades det så provocerande för det politiskt korrekta traska-patrullo-patrasket, att jag 1997 hängdes ut i Expressen under helsidesrubriken ”Ahmed Ramis hantlangare”

I den senaste tidens massiva kritik av Israel känns det bra i yttrandefrihetens Sverige att även den israeliska argumentationen hörs. Tyvärr betonar Israellobbyn mera än vanligt sina sedvanliga offermyter. De framhåller att Hamas med raketer dödar israeler. Och visst är det korkat och grymt att oskyldiga israeler dödas. Men det var bara 18 månader sedan Gazakriget rasade. Då dödades av dessa raketer 13 israeler medan israelerna dödade uppåt 1400 Gazabor, de flesta civila, därav ca 400 barn.

Nytt rekord i orwellskt ordvrängeri slogs när Israel gång på gång framhöll att civilisterna på skeppen i Ship to Gaza var de som ”attackerade”, när israeliska soldater, beväpnade till tänderna, på internationellt vatten bordade fartygen och dödade nio människor och skadade många fler.

Från Tyresö Ulands- och FredsFörening (TUFF) skickade vi 8400 kr till projektet Ship to Gaza, som i den stolta ickevåldsliga traditionen skulle förse det instängda Gaza med förnödenheter. I Radio Tuff har vi flera gånger skildrat projektet, som nu ändat i en tragedi.

Moderata Ungdomsförbundets ordförande Niklas Wykman verkar ha snedtänt ordentligt för han stämplar nu oss som stött Ship to Gaza som "nyttiga idioter, terrorister och ideologiskt drivna israelutrotare". Men jag är hellre nyttig idiot än deltar i mord på hjälparbetare.

Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1265) 6-20 juni 2010

1 kommentar:

  1. Nio ”kommentarer” avvisade.

    På några få dagar har nio texter kommit med anledning av min senaste bloggtext. De är förstås anonyma och innehåller samma tjat som hundratals tidigare och likaledes avvisade. De är inga kommentarer till mina texter utan innehåller bara korta snorkigheter och uppmaningar samt framför allt en massa länkar om 11 september och länkar till antijudiska utgjutelser.

    De ”sociala medier” som många nu prisar har blivit ett tillhåll för anonyma fegisar, ofta tjatigt fixerade till samma käpphästar. Dessa nättroll vill använda andras bloggar för att plantera inte egna omdömen utan mestadels amerikanska skribenters.

    Det är alltför ofta mera befogat att tala om asociala medier än sociala
    Åke Sandin 2010-06-12

    SvaraRadera