måndag, november 12

ALBERT SZENT GYÖRGYI OM ”DEN GALNA APAN”

För några veckor sedan gav Tomas Magnusson en telefonrapport till Radio Tuff från Somalia, ett av Afrikas mest konfliktdrabbade områden. Han vet mycket om Somalia, som han under flera år arbetat med för Göteborgsinitiativet.

Tomas var 1979-85 ordförande i Svenska Freds, i dag är han president i IPB (Internationella Fredsbyrån). Det är en anrik organisation, som grundades 1891 och redan 1910 fick Nobels fredspris. Härom veckan påminde Tomas mig om Albert Szent-Györgyis bok ”The Crazy Ape”, som utkom 1970 mitt under Vietnamkriget. När Tomas och jag till Per Anders Fogelströms (PAF) 70-årsdag 1987 sammanställde boken ”Från Platon till PAF” använde vi många citat från ”The Crazy Ape”.

Egentligen var Szent-Györgyi inte statsvetare eller historiker utan en framstående biokemist. Han var född 1893 i Ungern, sårades under första världskriget, verkade först i Cambridge och sedan i USA. 1937 fick han Nobelpris för sina forskningar om C-vitaminet. Redan då var han medveten om det militär-industriella komplexet, för så här skriver han:

När jag fick nobelpriset, den enda klumpsumma pengar jag någonsin sett, måste jag göra något med det. Jag visste, att andra världskriget var nära och var rädd att om jag hade aktier som steg vid krig, skulle jag önska krig. Alltså bad jag min mäklare att köpa aktier som gick ned vid krig. Det gjorde han. Jag förlorade mina pengar och räddade min själ

Och varför detta militär-industriella komplex är så framgångsrikt och vinstgivande förklarar Szent-Györgyi så här:

”Vårt militär-industriella komplex som äventyrar mänsklighetens framtid, hämtar sin stabilitet från det förhållandet, att så många människor är beroende av det för sin utkomst”

Om militarismen skrev han:

Arméer är definitionsmässigt det organiserade mördandets instrument”

och

”Ett av de främsta biologiska dragen hos en armé är att den liksom cancercellen måste växa och växa, även om tillväxt inte är behövlig”

Hur förhindrar man då att denna samhällscancer ständigt växer och slukar astronomiska summor av de arbetande människornas skattepengar? Professor Albert Szent-Györgyi föreslår:

”Vad vi verkligen behöver är en försvarsmakt mot den försvarsmakt som använder en del av våra skattepengar för att göra den propaganda som behövs för att få mera pengar av oss”

Trots sin bakgrund i naturvetenskapen anser han att historia är det viktigaste ämnet att studera, men det skall vara verklig historia och inte fokuserat på de nationella hjältar, vilkas statyers höjd är proportionell mot antalet människor de dödat: Han skriver:

”Det falska intrycket att bara fienden dödas i krig förstärks i praktiken genom att det bara är de överlevande som återvänder med sina romantiska historier. Om bara en enda gång de som dog nesligt i smutsen kunde komma hem, så skulle historien ta en annan kurs. Den historia jag lärde mig i skolan var ett förhärligande av massmord , ett förhärligande som var proportionellt mot antalet dödade människor och förstörda städer”

Västmakternas kanske främsta krigsmetod, urskillningslösa bombardemang från luften, finner ingen nåd hos Albert Szent-Györgyi:

”Varför skulle det direkta skjutandet på nära håll av civila vara värre än en flygattack, som tillhör det rutinmässiga handlandet? Just därför att piloten, som släpper bomberna, inte ser sina offer?”
------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1158) 11-18 nov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar