söndag, september 10

”JAG TYCKER SYND OM FOLKPARTISTER OCKSÅ”

Monica Schelin (M) intervjuar Radio Tuffs programledare Åke Sandin (Å)

M: Vad tycker du om valkampanjerna och skandalerna?

Å: ”Det vandrar inga gudar på denna jord”. Så sa en av fyra kloka och politiska Tyresökvinnor från olika partier, när jag intervjuade dem förra året. Vi pratade om då aktuella ”affärer”. En riksdagskvinna (Karin Pilsäter, fp) hade haft en ynka bråkdel av en promille alkohol bakom ratten, en ungdomsförbundare (Anna Sjödin, SSU) hade inte bara varit full av temperament på krogen och ett par riksdagskvinnor (Maria Carlshamre fp och Gunilla Carlsson, m) hade fifflat lite med bokföringen. Detta hade skildrats stort av medierna. Hade det inte handlat om politiker skulle det inte ens ha blivit undanskymda smånotiser.

M: Vad tycker du om att folkpartisters olagliga dataintrång?

Å: Jag vet inte hur mycket det kan ha skadat socialdemokraterna. Förtroendet för politiker har det definitivt skadat och det är väl det värsta. Jag tycker synd om alla dessa från olika partier, också folkpartisterna, som jobbar och jobbar och nu med den förbannade kollektivskuldens orättvisa tillämpning får klä skott för några få omdömeslösas dumheter.

M: Hur tycker du Leijonborg har klarat sig de senaste dagarna?

Å: När jag såg honom svettig och plågad på TV i tisdags tyckte jag synd om honom, var rädd att han skulle tuppa av. Men jag minns också när han bolmade av indignation över en socialdemokrat som snackat skit om Reinfeldt på nätet. Han borde ha tagit det lite lugnare den gången hade jag rått honom till om jag mot all förmodan hade varit hans PR-gubbe. Och hade jag lika oförmodat varit Göran Perssons rådgivare skulle jag ha bett honom att nu i veckan också uttrycka sin aktning för alla folkpartister som jobbar och sliter utan minsta tanke på att spionera. Jag tror att väljarna uppskattar lite sportslighet mera än moralistiska fördömanden.

M: Du har några gånger i dina krönikor behandlat tsunamins efterspel. Varför så ihärdig?

Å: Jo, här har vi verkligen ett drev och det har fantastiskt nog pågått oavbrutet i tjugo månader. Redan några dagar efter katastrofen talade jag om religiösa och politiska asgamar, som ville utnyttja att två promille av den kvarts miljon människor som tragiskt dödades var svenska turister. Hade det varit så att Göran Persson hade skickat iväg 20 000 svenskar till turistparadisen och en enda av dem dött på grund av hans försummelser, då hade jag begripit lite av upprördheten och det ständiga tjatet om annandag jul 2004. Det har varit alltför många efterkloka besservissrar i den här kritiken

M: Men Laila Freivalds tvangs ju att avgå som utrikesminister

Å: Ja, hetsen mot henne var olustig. När hon inte genast gav sig iväg till Thailand skälldes hon för likgiltighet. När hon väl var där undrade kritikerna hånfullt vad hon kunde göra för nytta där. När krisen med de danska Muhammedteckningarna sedan kom, satt hon i en annan rävsax. Hennes UD-tjänstemän kontaktade datahotellet där Sverigedemokraternas hemsida med Muhammedteckningarna fanns och berättade om de upprörda känslorna i den muslimska världen. Hade hon inte tillåtit detta och svenska ambassader eller turister därför kanske råkat illa ut hade hon kommit i ett ännu värre läge. Nu fick hon silkessnöret, och kanske tyckte Persson att Jan Eliasson var ett bättre dragplåster i valkampanjen.

M: Men Lars Danielsson fick sitta kvar tills helt nyligen?

Å: Jag har aldrig fattat att några telefonsamtal eller uteblivna samtal annandag jul 2004 skulle ha kunnat spela någon särskilt stor roll i ansträngningarna att få hem svenskarna från Thailand. Själv minns jag inte vilka telefonsamtal jag ringde i går. Särskilt osmaklig var en folkpartists påhitt att Danielsson skulle ha gosat med en älskarinna på annandagen.

M: Vad minns du av liknande ”affärer” under senaste valkampanjen 2002?

Å: Den stora grejen då var ju ”Uppdrag gransknings” frågor med dold kamera till ett antal, som frivilligt jobbade i partiernas valstugor. TV-killarna låtsades vara väljare och många valarbetare försökte därför hålla med dem så långt som möjligt i förhoppning om att få deras röster. Jag kollade bara ett fall, moderaten här i Tyresö, som råkade väldigt illa ut. I TV hörde man honom säga att ”dom där har mord i blodet” eller nåt liknande. Alla TV-tittare trodde att han menade muslimer i allmänhet eller svenska invandrare, för frågan till honom var bortklippt. Det visade sig att killarna med den dolda kameran och mikrofonen hade snackat om dem som mördade 3000 människor den 11 september 2001. Guvet, om Radio Tuff inte var det enda av medier, som i den allmänna indignationen den gången vågade gå motvinds.

M: Är det inte jobbigt att vara revisionist, att i alla lägen kolla om allmänt vedertagna så kallade sanningar verkligen stämmer?

Å: Det är i alla fall nödvändigt. Men man blir ju kallad för ett och annat otrevligt när kritikernas sakargument tryter.
-------------------------------------------------------------------------------------
Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff nr 1097







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar