söndag, mars 5

VARFÖR FRED OCH INTERNATIONELL SOLIDARITET?

Monica Schelin (M) intervjuar Åke Sandin (Å)

M. Jag heter Monica Schelin och är vice ordförande i Tyresö Ulands- och Fredsförening, TUFF. Och jag tänker fråga ut programledaren. I dag, Åke Sandin, gör du Radio Tuff nr 1070. I snart 21 år har du varenda vecka på frivilligbasis gjort det här programmet. Hur känns det?

Å. Det känns jättebra i dag. Tack vare din frågvishet slipper jag ju att snacka in en ny krönika den här veckan.

M. Du har berättat på Tyresöradion att du är så resultatfixerad, att den enda stunden på dan du märker att du gör nytta är när du har handdiskat. Men gör du verkligen någon nytta med dessa ständiga Radio Tuff?

Å. Den frågan har jag ofta ställt mig, särskilt i dystra stunder. Jag brukar då trösta mig med att det i alla fall mångfalt flera som lyssnar på Radio Tuff än det antal man i bästa fall kan locka ut på ett av de många utomordentligt intressanta möten som Tuff anordnar. En nackdel med radio jämfört med möten är förstås att det är för mycket av envägskommunikation. Men förhoppningsvis har Tuff någorlunda kunnat behålla sitt höga medlemstal tack vare radion.

M. Men redan före 1985, när Radio Tuff startade, hade ju Tuff många hundra medlemmar. Hur fick föreningen ut sina budskap då?

Å. Jo, bland annat genom att vi regelbundet delade ut flygblad i brevlådor och brevinkast. Hundratusentals flygblad distribuerades och herregud i så många trappor vi sprang.

M. Har vi i Tuff blivit latare nu, när vi inte klättrar i trappor med flygblad?

Å. Nej, men de senaste åren har våra brevlådor dränkts med reklammaklatur. Det är ju kilovis med köpuppmaningar som varje vecka delas ut och våra blad försvinner då bland alla reklampapper. Reklamen kostar väl numera dubbelt så mycket som militären. Och det är inte så lite för svenska militärutgifterna envisas med att ligga på 40 000 miljoner kr per år, alltså över 100 miljoner kr varje dag. Dessutom tror jag att reklamen gör oss dummare och mindre solidariska.

M. Hur då dummare och mindre solidariska?

Å. Vi blir ju stressade av denna väldiga hjärntvätt som reklamen innebär. Det handlar inte bara om billigare falukorv och oxfilé utan också om hur vi ska bli vackrare, smalare, sexigare och mera välklädda. Och hur vi ska inreda våra hem ännu fräschare, placera våra pengar ännu förmånligare och köpa ännu läckrare hus. Vi ska alltså satsa på oss själva som den marknadsekonomiska parollen lyder, underförstått skita i alla andra. Det är alltså en slags fascism i ny och pråligare förpackning.

M. Det var hårda ord, Åke Sandin. Men varför fortsätter du med Radio Tuff, som tar många timmar i veckan av ditt liv?

Å. Vi lever i de tiotusentals kärnvapnens tid. De har förmåga att utrota allt mänskligt liv flera gånger om. De flesta av dessa domedagsvapen finns i de länder som av medierna beundras som segrare i andra världskriget. Men de senaste 60 åren har dessa länder ofta krigiskt farit fram som fascisters och nazisters likar lite varstans i världen. Och med sina kärnvapen kan de göra andra världskrigets förintelser nästan till försumbara småmord. Det är klart att Radio Tuff då behövs som en motvikt, låt vara alldeles för liten. Men om i alla europeiska kommuner det fanns en förening som Tuff skulle riskerna för den extremt vansinniga militariseringen minska högst betydligt. Och jag tänker ibland på den tyske filosofen Immanuel Kants kategoriska imperativ: "Handla alltid så att maximen för dina handlingar skulle kunna upphöjas till allmän lag!". Det gäller alltså, att så länge vi lever följa det idéprogram jag tidigare föreslagit och som har fördelen att bestå av en enda mening: ”Vi skall verka för att ingen människa dödas eller dör i onödan”

M. Vad menar du med ”dö i onödan”?

Å. Jo, till exempel att 8-10 miljoner barn dör varje år i vår värld, en förfärande siffra och en förintelse vi sällan pratar om. De flesta av dem hade kunnat överleva om vi i de rika länderna brytt oss, så därför kan man säga att dom dör i onödan. När vi nu i femton månader ältat det tragiska faktum att över 500 svenska turister dödades av tsunamin bör vi kanske ändå jämföra med att dubbelt så många barn dör varje timme dag efter dag året runt som det antal svenska turister som tragiskt omkom julen 2004. Det är roligt att i Radio Tuff regelbundet kunna skildra de alldeles utmärkta projekten i Indien. Tidigare har Tuff också finansierat projekt i Bolivia, Ecuador och Eritrea.

M. Men Radio Tuff är bara ett litet pip i medie- och informationslarmet.

Å. Jovisst, men vi får hoppas att många andra också piper till. Då kan det bli till ett vrål.

M. Tack Åke Sandin och fortsätt med dina tuffa radioprogram!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Radio Tuff (nr 1070) 2006-03-05

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar