söndag, februari 26

Tar biståndsproffsen från de fattiga?

I Dagens Nyheter den 19 februari är ledarskribenten Hanne Kjöllers provocerande rubrik "Att ta från de fattiga". Om Röda korset skriver hon bland annat:

"Den dåvarande generalsekreteraren Christer Zettergren hade en månadslön på 89.000 kronor. En tidigare biträdande generalsekreterare gjorde sig omöjlig på kontoret vid fashionabla Mariatorgsadressen och skickades därför till Brasilien med fyra årslöner på fickan. Prinsessan Christina fru Magnusson fick 51.600 kronor per månad för sitt uppdrag som ordförande och för att skänka kunglig glans åt organisationen. Bengt Westerberg erhöll senare 68.500 för samma uppdrag, minus den kungliga glansen."

Dessa omständigheter drabbar orättvist landets många rödakorsfrivilliga, som berömvärt skramlar på med sina insamlingsbössor. Många tror att engagerade även i andra hjälporganisationer skor sig. Denna misstanke drabbar också oss i Tyresö Ulands- och FredsFörening (TUFF). När vi under decennier finansierat en massa skolor och andra projekt bland de fattigaste av de fattiga i Indien har inte ett öre betalats till de aktiva i Tuff och Radio Tuff, Likaså skickar vi varje insamlad krona oavkortad till fattiga krigsdrabbade i Afghanistan, barnbibliotek i Bagdad och fattiga pensionärer i Belgrad.

Kjöller exemplifierar också med självaste biståndsministerns kritik:

"När biståndsminister Gunilla Carlsson frågades ut i Ekots lördagsintervju talade hon om hur mycket av biståndsmedlen som går till genderanalyser, nätverksbyggande, dialoggrupper, seminarier och 'prat, prat, prat'. Och hur lite som går till det hjälpbehov man identifierat från början."

Jag råkar sedan länge gilla Gunilla Carlsson bättre än hennes regeringskollegor. Det kan vara av subjektiva skäl, för under flera år bodde hon här i Tyresö. Då fick jag intervjua henne ett par gånger för Tyresöradion och jag minns ännu med tacksamhet att hon klämde ner en tjuga i Tuffs insamlingsbössa.

Men så läser jag nästa sida i samma Dagens Nyheter. Där skriver politiske redaktören Peter Wolodarski om moderaternas frändskap med halvskumma europeiska regimer. Och som exempel på deras beundran för Berlusconi drämmer han till med gamla citat från just Gunilla Carlsson.

Fast även moderata solar har förstås sina fläckar.
-----------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff nr 1309

6 kommentarer:

  1. Just när det gäller Carlsson tysk strategin gå ut på att krossa biståndet genom att förbjuda biståndsorganisationerna att skapa en politisk bas för det.

    Ska man få något engagemang för t.ex. TUFFs projekt måste man ju sätta in dem i ett politiskt sammanhang där det framgår att de bidrar till en fredlig värld. Detta vill Carlsson förbjuda - ingen ideologi ska vara tillåten, då stryks man från SIDAs lista.

    Den enda tillåtna argumentationen ska vara att det är så synd om dom fattiga om dom inte får lite pengar av oss som har det gott ställt. Alltså klassisk välgörenhet.

    Carlsson är en ulv i fårakläder. Gå inte på det!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar, Jan!
    Beträffande Gunilla Carlsson medgav jag att jag gillade henne mer än hennes regeringskollegor men att det var av högst subjektiva skäl.
    Du tycks inte ha något engagemang för Tuffs projekt. Konstigt om du med din "Gandhi Today" inte har det, eftersom vi i mångårigt samarbete med indiska gandhianer bidragit så mycket (inte bara prat) till hundratals projekt för de fattigaste av de fattiga i Indien.
    Min krönika handlade mest om att Tuff i motsats till stora biståndsorganisationer inte hade någon avlönad. Uppskattar du det eller vidhåller du dina tidigare snorkigheter om oss andra som försöker jobba för fred och internationell solidaritet?
    Det jag inte förstod var dina ord: "Just när det gäller Carlsson tysk strategin gå ut på att krossa biståndet…." Utgår från att det inte var ett uttryck för den så populära antityska rasismen, ack så politiskt korrekt.

    SvaraRadera
  3. Eva Ehrstedt6:06 em

    åke Sandin vad har du emot Jan Wiklund?

    SvaraRadera
  4. Nej, jag har beundrat Jans mångåriga jobb med Gandhi Today. Det finns alltför få gandhianer. Han har fått många rosor i Radio Tuff och tidigare också hörts där. Sedan flera år har jag erbjudit honom chansen att bli intervjuad på Tyresöradion igen, men han har av någon anledning avböjt. Och jag förstår inte varför han som Gandhi-beundrare inte tycks uppskatta Tuffs mångåriga samarbete med indiska Gandhi-anhängare, vilket resulterat i hundratals bra projekt för de fattigaste av de fattiga

    SvaraRadera
  5. Jan Wiklund8:43 em

    Tyvärr blandar du ihop mig med Jan Viklund med V. Han har absolut inget ansvar för vad jag gör, och vice versa. Jag är aktiv i Jordens Vänner.

    Och "tysk" var en ren felskrivning för tycks.

    SvaraRadera
  6. Jan Wiklund8:44 em

    PS Och jag förstår inte varifrån du får uppfattningen att jag inte gillar TUFFs Indienprojekt. Jag har inte sagt något om dem, bara om Carlsson.

    SvaraRadera