fredag, februari 24

Kärnvapenmotståndet väcks till liv igen!

Minns du de stora kampanjerna mot kärnvapen på 80-talet? Då vimlade det av folk på Sergels torg vid Hiroshimadagarna den 6 augusti. Tiotusentals människor deltog i demonstrationer.

Då hotades vi av fem staters kärnvapen. Nu när nio stater har dem är det märkligt nog ganska tyst om detta förintelsehot mot mänskligheten. Men tack lov finns det nu aktiva som vill stödja ICAN, som betyder International Campaign to Abolish Nuclear weapons. Just i Tyresö äger den 10 mars rum ett seminarium med rubriken "För en kärnvapenfri värld". I senaste numret av Tyresö Nyheter finns en text som återges här nedan. Vill du läsa artikeln i sin helhet, se http://www.tyresonyheter.nu/11tn1.pdf
I Radio Tuff nr 1308 (www.tyresoradion.se) hörs nu Meit Krakau från Svenska läkare mot kärnvapen. Från söndagkväll den 26 februari hörs på www.tyresoradion.se Radio Tuff nr 1309 med intervjuer av fredsaktivisterna Börje Andersson och Lena Sandin Kroos i samma ämne.

NU KÄMPAR LENA MOT KÄRNVAPNEN
(Text i Tyresö Nyheter nr 1/2012)
På 80-talet var Lena Sandin på löpsedlarna. Då var hon den nordiska damtennisens stora stjärna med många internationella segrar. Men kämpaglöden finns kvar, Nu tillhör hon arrangörerna av ett seminarium på Kulturcaféet Kvarnhjulet den 10 mars med början kl 9.30.. Det har rubriken "För en kärnvapenfri värld" och Lena förklarar:

-- Det finns ingenting mera människoföraktande än de kärnvapen som finns. Snacka om förintelse! På 80-talet var vi tiotusentals som demonstrerade mot dessa förintelsevapen, men i dag när de finns i ännu flera länder tycks vi ha slagit oss till ro. Även länder med dessa domedagsvapen talar tjusigt men hycklande om mänskliga rättigheter.

Lena är med i en antikärnvapengrupp tillsammans med aktiva i Svenska Freds och Svenska läkare mot kärnvapen. I seminariet deltar inte bara Meit Krakau och Leonore Wide från Svenska läkare mot kärnvapen utan också en representant för den norska antikärnvapenrörelsen.

-- Jag hoppas verkligen att det kommer folk den 10 mars till det här seminariet, säger Lena. Ett viktigare ämne än kärnvapenhotet finns knappast. Alla är välkomna!

1 kommentar:

  1. Väldigt snabbt kom det en "kommentar" till den här artikeln. Men det var egentligen ingen kommentar, bara länkar till amerikanska artiklar av stort omfång. Det enda han (hon?) skrev själv, typiskt nog anonymt, var följande:

    "Sprider du den här länken? Eller du censurerar? Vågar inte låta andra ta del av informationen - vågar inte skapa diskussion! Visa vad du går för! eller är du bara en fegis? Förbannad Pacifist är bara ett skoj? Eller du har en åsikt??? Så kommentera då själv…..Låt oss höra vad du tycker - du som kallar dig ÅKE SANDIN! Våga säg något!"

    Faktum är att jag inte "kallar mig" Åke Sandin, jag råkar heta det och framträder i artiklar och på 5000 radioprogram (www.tyresoradion.se) med det namnet. Skulle skämmas om jag, som min anonyme vedersakare gör, gömde mig anonymt i det trygga slemmet under någon sten. Men, herregud, denne skribent utan självkritik undrar faktiskt om jag är feg. Han vill att jag ska skapa diskussion. Det har jag gjort på hundratals offentliga möten och i tusentals radioprogram. Han undrar om jag har en åsikt. På bland annat ett tusental texter på den har jag framfört vad jag tycker på denna blogg. Han vill att jag ska våga säga något. Det har jag gjort i böcker, i hundratals artiklar och tusentals radioprogram.

    Jag har tidigare erbjudit att den här anonyma länkaren får höras i något av mina radioprogram. Han har aldrig svarat, vågar väl inte, eftersom han trivs så bra som "nättroll" i sin anonymitet. Det sägs att de prisade "sociala" medierna ibland är väldigt asociala och det stämmer tyvärr i det här fallet.

    Möjligen är det synd om den här ljusskygga typen. Men så länge jag inte vet namn, telefonnummer eller e-postadress kan jag tyvärr inte hjälpa honom (henne).

    SvaraRadera