fredag, december 4

MARIANNE STIEGER: – Nu är jag arg!

Kära lyssnare!
Ordet förbannad är en svordom och hör som sådan inte hemma i ett radioprogram som Radio TUFF. Men lått mig komparera ordet arg i stället – arg, argare, argast – då förstår ni, hur jag känner mig.

I veckan avslutades en process här i Malmö, i vilken det gick om skadestånd till en hustru och hennes två pojkar. Mannen i familjen omkom för två år sedan vid en olycka på en kyrkogård i Malmö. Han skulle häva ut en grav, varvid jordmassorna begravde honom levande. Kyrkoherden i församlingen och kyrkorådets dåvarande ordförande åtalades för arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

I torsdags höll jag dock på att sätta kvällsfikat i halsen, när jag hörde tv-reportern berätta att de båda åtalade genom sina försvarare hade hävdat att sönerna, båda förståndshandikappade, inte kan känna tillräcklig sorg och saknad efter en förlorad förälder för att kunna göra anspråk på skadestånd för psykiskt lidande, vilket är förutsättningen vid större belopp. I det här fallet 50 000 kronor vardera till hustrun och sönerna. Kära lyssnare, detta sägs av representanter för den Svenska kyrkan!

Här finns två pojkar, redan präglade av ett oblitt öde, som vaknar vare morgon till ett liv utan far. De somnar varje kväll utan att ha fått känna sin fars omsorg och omvårdnad. De har ingen far att spela fotboll med, ingen far att meka med cykeln eller mopeden med när de blir större. De har bara en mor som sörjer en död make. Skulle de inte känna sorg och saknad? Och då häver representanter för den Svenska kyrkan ur sig sådana grodor. Kan man bli annat än arg, argare argast?

En annan sak som har gjort mig arg är den svenska inställningen till vapenexport. Här vill vår regering alltid framstå som Europas goda samvete, och vad gör de? I torsdags för ett år sedan undertecknade regeringen, efter lång tvekan, konventionen mot klustervapen. Hurra! utropade vi inom fredsrörelsen. Men ännu ett år senare har regeringen inte ratificerat konventionen, och därmed är den inte juridiskt bindande. Skam över en sådan underlåtenhet! Men vad handlar det om? Jo, som vanligt pengar – även här. Sveriges vapenexport har nått nya oanade höjder, och det ger klirr i kassan. Då får moralen stryka på foten.

Vad händer då i våra västliga och södra grannländer? Jo, i Danmark rustar man inför det internationella miljömötet. Enbart president Obamas besök kommer att kosta 40 miljoner kronor. Tänk er – 40 miljoner kronor som kunde gått till den över en miljon svältande i världen! Jag blir arg inför ett sådant resursslöseri. Den här konferensen hade lika så gott kunnat hållas per telefon. Då hade vi sparat både pengar och miljön. Fy sjutton, så arg jag blir!

Inte blir jag gladare av att mina forna landsmän, tyskarna, pinsamt nog har ställt en gammal, nästan döende 89-åring inför rätta för ett brott som han skall ha begått för 65 år sedan. Det är ukrainsk-amerikanen John Demjanjuk, men hans märkliga öde tar Åke Sandin upp i sin krönika i detta Radio TUFF.

Men trots allt, en trevlig Lucia och en besinnlig adventstid på er, kära lyssnare, hälsar från Limhamn

Marianne Stalbohm-Stieger. i Tyresö Ulands- och FredsFörening Radio Tuff (nr 1252)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar