lördag, december 19

MARIANNE STIEGER: Kontrasterna Limhamn och Indien

Kära lyssnare!
Lagom till jul har vi fått snö här i Limhamn. Naturligtvis blev det kaos, men det har sina rutiga orsaker och randiga skäl. Här blåser det – och inte lite! Och denna blåst sopar snön fram över gator och vägar så de blir ishala. Dessutom sätter sig snön i alla springor på bilarna och fryser till is. Ingen bil här inte, när jag skulle ut och köra i torsdags. Inte heller några bussar som kom i tid. Men i fredags kom snöröjningen igång – dock inte min bil. Den väntar på våren.

Under tiden ägnar jag mig åt infiltration härnere. Utan att Limhamnsborna riktigt har förstått hur det har gått till, har de fått höra talas om TUFF och våra projekt i Indien i alla möjliga sammanhang. Det ledde till en inbjudan till Limhamns BioCentrum, den gamla, återuppstådda biografen på Järnvägsgatan, dit filmaren Jan Troell sprang i sin barndom. Han bodde nämligen i huset tvärs över gatan.

Den nuvarande ägaren, Alexander Olin, entusiastisk och engagerad, har där startat sin verksamhet med huvudsakligen indisk film på programmet – Bollywoodfilmer. Och vad passade bättre än att jag fick komma dit och tala om TUFF:s projekt i Dharampur, om våra skolor och om planteringen av mangoträd?

Tyvärr fick jag inte alls den tid jag skulle velat ha för att berätta om allt. Huvudtalare var Indiens turistchef från Holland och en resebyråman från Malmö. Det är klart att de visade upp allt det otroligt vackra och mäktiga som Indien kan visa upp. Efter att ha ätit en magnifik indisk måltid, uppträdde en sagolikt vacker dansgrupp och dansade så medryckande att det fullständigt spratt i mina gamla ben.

När jag själv mot slutet skulle tala för oss och våra projekt i fattigdomens Dharampur och jag stod där i mina gråa vinterkläder, var kontrasten mot den tidigare visade skönheten stor. Men skam den som ger sig. Jag måtte ändå ha talat så inträngande om våra projekt: brunnar, ”mangogram” och de sex skolorna, att tittarna blev engagerade. Resultatet av min infiltration: 190 sålda mangoplantor som våra elever i Dharampur får ta mig sig hem efter terminens slut. Tack alla givmilda köpare! Och tack Alexander som bjöd in mig!

God jul och gott nytt år, kära lyssnare, och se till att köpa många mangogram även nästa år. Det kan aldrig bli för många mangoträd uppe i de fattigas bergsområde i Dharampur, hälsar från Limhamn
-------------------------------------
Marianne Stalbohm-Stieger i Radio Tuff nr 1253 den 20/12-3/1 2009-10
----------------------------------------
Kommentar: Sedan 1971 har Tyresö Ulands- och FredsFörening (TUFF) finansierat massor av utmärkta projekt bland de fattigaste av de fattiga i den indiska delstaten Gujarat. Det har främst varit skolor och andra insatser på utbildningsområdet. Men i det tidigare så gudsförgätna Dharampurs många små fattiga byar har också hundratals brunnar anlagts. Dessutom har nästan 100 000 mangoträd planterats. Delvis har detta åstadkommits genom de mangogram som Tuff säljer. De är av tre olika sorter: 1) ”För att gratulera...”, ”I stället för blommor” 3) ”Till minne av....” Kan beställas av ake.sandin@tyresoradion.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar