torsdag, december 24

Brev från Jelena Spasenic

Här nedan finns ett brev från serbiskfödda Jelena Spasenic, antropolog vid Uppsala universitet. Tillsammans med Neven Milivojevic besökte hon för någon månad sedan Tuff-projekten i Indien, främst i det tidigare så gudsförgätna och bergiga Dharampur med ett par hundra små fattiga byar bebodda av tribals, alltså stambefolkningen. Där har för Tuff-pengar bland annat sex skolor anlagts. Hon träffade också Tuffs indiska partners sedan 30 år tillbaka, Bhikhu och Kokila Vyas.
------------------------------------------------
Hej Åke!

Jag är tillbaka från Indien och vill gärna tala om vilken otroligt fin och givande resa vi haft. Höjdpunkten var naturligtvis att träffa Bhikhu och Koki och åka runt i Dharampur och Valod. Både Neven och jag är helt överens om hur unik denna upplevelse varit för oss och hur privilegierade vi är då vi fått ta del av denna miljö.

Vi träffade så många barn, lärare, bybor och var oerhört välbemötta överallt, med glädje, respekt, generositet och fascination som jag för egen del inte upplevt maken till. Jag tyckte så mycket om att vara på de skolor som vi besökte.Det vi såg är väldigt imponerande.

Jag har hittills inte haft mycket med bistånd att göra, förutom på det teoretiska planet i min antropologiska utbildning, så det här blev en bra introduktion. Och jag saknar egentligen ord med vilka jag skulle kunna visa min beundran för Bhikhu. Hans autentiska engagemang, tänkande och handlande inspirerar oerhört mycket. För mig personligen var detta möte av mycket stor vikt.Jag känner mig överväldigad av honom och Koki, av barnen, av skolorna, av Indien som helhet. På många sätt kände jag mig hemma där och skulle gärna vilja återvända.

Jag tror också att denna resa kan väcka idéer hos mig för nya och intressanta forskningsprojekt. Och att jag därmed kan byta fokus från Balkan till Indien, vilket jag sen flera år tillbaka velat göra. Vi får se om jag lyckas genomföra det.Jag vill tacka dig av hela mitt hjärta för att du gjort den här resan möjlig för oss. Den har betytt mycket för mig, professionellt såväl som privat.

Tanken är att Neven och jag ska skriva om Dharampur, om det unika arbete som TUFF gör och de otroligt fina människor som vi träffade och lärde oss så mycket av. Jag hoppas att jag kommer att kunna författa något som gör allt detta rättvisa och att jag lyckas publicera det på en större tidning eller tidskrift. Men framför allt hoppas jag att jag i framtiden kan göra något för att detta fantastiska arbete ska fortsätta.

När Neven återvänder, kommer vi att göra en liten presentation med bilder och berätta om vårt resande.Jag hoppas att du mår väl och önskar dig en riktigt god jul och gott nytt år!

Många varma hälsningar,
Jelena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar