torsdag, december 17

BENGT SVENSSON: Barack Obama och Tiger Woods

BENGT SVENSSON: Barack Obama och Tiger Woods
Hej alla lyssnare !
Det händer att jag läser en tidning ibland. Senast lärde jag att 54% av amerikanerna anser att tortyr är berättigad "ibland". Å andra sidan är det bara en tredjedel som tror att president Obama är muslim, ungefär lika många som tror på flygande tefat.

Till slut har jag också kommit mig för att läsa Obamas nobelpristal i Oslo. Det var långt, vindlande, nationalistiskt och slirigt. En person som Obama tog upp som ett gott exempel var hans föregångare, Richard Nixon; en annan Ronald Reagan, som han associerade med perestroika. Fredspristagaren Gorbatjov nämndes däremot inte.

Obama nämnde också att "in many countries there is a deep ambivalence about military action today, no matter the cause", alltså, att i många länder idag finns det en djup tveksamhet mot militära ingripanden, oavsett avsikten. Det borde ju ses som en positiv utveckling, men för Obama är det ett problem, att folk ogärna går i krig. Följaktligen argumenterar han sedan engagerat för så kallade rättfärdiga krig (just wars), vilket han uppenbarligen tolkar som de krig hans eget land startar.

Martin Luther King fick fredspriset för precis 45 år sedan. Hans tal var betydligt kortare och rakt på sak. Våld och civilisation är oförenliga, påstod han till exempel.Jämför det med Obamas "the instruments of war do have a role to play in preserving the peace", alltså, krigets verktyg har verkligen en roll att spela för att bevara freden.Men jag vill ge Obama en eloge för hans engagemang i fredliga verksamheter också, tex att spela golf.

Tiger Woods är väl annars den mest kände golfspelaren. Nyligen fick jag veta att hans hustru var svensk. Hon hade visat sig vara nästan lika duktig som maken på att svinga golfklubbor fast utanför golfbanan. Skämt åsido så undrar jag varför stenrika människor så ofta verkar ha det så långtråkigt. Paret Woods hade alltså köpt en dyr kåk i ett så kallat gated community, dvs stängselomgärdat villaområde, i Florida.

Florida är en rätt hopplös plats, som utmärks av sina orkaner, korrumperade politiker, colombianska knarklangare, ryska mafiosos och exilkubanska terrorister. Finge jag välja mellan en tvårummare i Rågsved och en villa i ett gated community i Florida, så tog jag tvåan i Rågsved obesett.

Tristessen hade alltså drabbat herr Woods så illa, att han måste dra iväg till närmsta köpcentrum och kopulera med en servitris på parkeringsplatsen om kvällarna.Jag önskar hans hustru lycka till men påminner henne om Martin Luther Kings ord om våld och civilisation. Och herr Woods borde nog vara lite mindre träaktig samt förvara sina golfklubbor på ett säkrare ställe i fortsättningen.

God jul och fred på jorden önskar Bengt Svensson Radio Tuffs man i San Francisco

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar