torsdag, november 19

ÄR NOG NÅT SOM KATTEN SLÄPAT IN?

Frivilligt arbete i föreningar utgör grundbulten i vår demokrati. Många av våra beundrade opinionsbildare liksom tjänstemän i den offentliga sektorn kan nästan tungomålstala om sin hängivenhet för demokratin. Mycket snack men hur mycket verkstad?

Efter att ha gjort över 1250 st Radio Tuff och nästan 3000 halvtimmesprogram på Tyresöradion brukar jag kalla mig för radiot. Men jobbet har skett oavlönat, så i den galopperande girighetens tid är det ingalunda statushöjande. De många som hjärntvättats av den dominerande marknadsekonomin tycker säkert att jag är en ekonomisk idiot –och visst kan jag delvis hålla med dem.

Under några år har jag ibland högt undrat, varför till exempel kyrkan och kommunen aldrig har bekvämat sig att göra radio. Tyresö kyrka har 70 anställda och har väl ännu ett budskap att föra ut till oss människor – eller är jag hopplöst naiv och gammalmodig nu?

Tyresö kommun har fyra heltidsanställda politiker. Det är tre borgerliga kommunalråd och ett socialdemokratiskt oppositionsråd. I kommunhuset finns också flera hundra tjänstemän. De är inte lottlösa. Åtminstone kommundirektören och kanske också chefstjänstemännen har mera betalt än kommunalråden, precis som generaldirektörerna för de statliga ämbetsverken har mycket mera i lön än statsråden.

Ändå är det politikerna vi medborgare skäller på och vilkas förmåner vi granskar med lupp. Det grasserande politikerföraktet är i bästa fall historielöst, i sämsta fall närmast fascistiskt. Jag har intervjuat många hundra politiker. På riksnivå har det varit statsråd, riksdagsmän och partiledare från Adelsohn till Werner. Politiker ställer alltid upp. De är luttrade, vana vid kritik och försöker hålla med så gott det går. Annars blir de i demokratisk ordning bortröstade vid nästa val.

Har också många gånger intervjuat präster, kyrkoherdar, ja till och med en biskop. Och massor av gånger kommuntjänstemän av olika sorter. Bland andra har jag under ett par halvtimmar, som sänts 80 gånger på tre veckor, låtit fem av kommunens informatörer höras. Men det är alltid jag som fått ta initiativet till att kommuninvånarna ska få höra litegrann om vad våra uppåt 2000 kommunala skattemiljoner används till.

Då och då genom åren har jag alltså undrat, varför kyrkan och kommunen inte velat utnyttja Tyresöradion, alltså underlåtit att öppna sig för stekta sparvar. Enligt en undersökning för något år sedan lyssnade ca 10 000 Tyresöbor på den. Många i grannkommunerna gör det bevisligen också och på webben www.tyresöradion.se finns chans att lyssna världsvida.

Nyligen gjorde jag en ny framstöt till de fyra duktiga tjänstemännen på kommunens informationsenhet om att de borde utnyttja Tyresöradion. Men tjänstemän behöver inte riskera att röstas bort vart fjärde år, så i början av brevväxlingen var svaren av en sort, som fick mig att förstå, att jag i byråkratiska kretsar nog ansågs som något katten släpat in. Så småningom hörde dock informationschefen själv av sig och anslog en mera samarbetsvänlig ton.

Vi får se, hur det går. Om professionella kommuninformatörer i praktiken uppskattar kommuninformation, låt vara oavlönad.

Åke Sandin (Denna text har inte sänts på radion)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar