fredag, september 25

MARIANNE STIEGER: Skördetid i Skåne och Tyskland

Kära lyssnare!

Det är skördetid härnere i Skåne. Fläderbären, eller hyllebär som vi säger härnere, hänger rödsvarta i stora klasar på sina buskar. Men när jag ska skörda dem, säger jag som räven i de grekiska fablerna. ”Det är surt!” Jag når nämligen inte upp till de frestande klasarna. Så är det när man är kort i rocken.

Däremot tar jag med mig sekatören på mina cykelturer utmed havet och klipper av stora dignade grenar med havtorn. Vilket gelé det blir! Har ni smakat på det någon gång? Eller havtornssoppa med skumägg? En delikatess utan like! Brukar serveras på Ålandsbåtarna.

Även sockerbetorna, Skånes söta guld, är mogna. Säger man om sockerbetor att de är mogna? Nå, hur som helst, så har betskörden börjat den här veckan. Nu gäller det att se upp på de skånska småvägarna. Där kör lastbilarna ut från åkrarna i full fart och lämnar spår av halkig och slirig lera bakom sig. Men vad gör det, när betskörden i år tycks rikligare än på många år? Bönderna lär tacka och ta emot. Det är den varma och soliga sensommaren som ger klirret kassakistan.

Det är också denna härliga, men blåsiga sensommar som har förlett mig till mina morgonbad. Jag hade tänkt hålla på med mina morgontidiga simturer i Öresund till 1 oktober eller tills temperaturen har sjunkit under 12 grader. Än så länge håller den sig kring 15. Nu har jag dock träffat på en lika tokig inflyttad stockholmska som tänker hålla på till 15 oktober. Får se om jag lyckas överträffa henne. Jag ska hålla er informerad.

Skördetid sa jag! I Tyskland är det skördetid för politikerna. Idag, söndagen den 27 september, är det parlamentsval i Tyskland, men i de flesta förbundsländerna också val till lantdag och kommun. Det har varit en mycket säregen valrörelse. De båda stora partierna CDU, den kristliga unionen, och SPD, socialdemokraterna, har ju regerat ihop de sista fyra åren. Hur sjutton bär man sig åt för att angripa varandra i en valrörelse och samtidigt låta framskymta regeringskoalitionens lyckliga äktenskap? Det blev en svårlöst spagat och därmed ett valhänt röstfiske.

När valet är över, kommer vi att få veta om det blir kansler Angela Merkel som sitter kvar i regeringen, eller om månne Frank Walter Steinmeier har lyckats bättre med att fiska röster. Kritiken från väljarna är hård. Ingen vet nämligen vad man egentligen röstar på. Har Merkel tur, kan hon bilda sin önskeregering: nämligen en koalition med FDP, eller det närmaste man kan komma folkpartiet. Annars måste hon bita i det sura äpplet och fortsätta sitt äktenskap med socialdemokraterna.

Dessa i sin tur lägger ut sina nät åt alla håll. Blir det en koalition med vänstern? Eller möjligen med både vänstern och miljöpartiet. Ja, gissningarna går vilt. Men som man sår, så skördar man. Och nu i kväll får vi se hur skördeutfallet i det tyska valet blir.

Själv hoppas jag att ni har ladorna fulla i Tyresö. Jag vet ett plommonträd på Slåttervägen som bär de ljuvligaste frukterna. Numret förråder jag dock inte.
Tag väl hand om er, hälsar från Limhamn

Marianne Stalbohm-Stieger i Radio Tuff (nr 1247) 27/9-11/10 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar