fredag, november 8

HAR NOG FÖRSUMMAT ATT TALA OM KUBA

VARFÖR TURISTA PÅ KUBA?
Det finns så många länder här i världen. Brukar skryta med att jag på www.tyresoradion.se  intervjuat invandrare från minst 80 olika länder i alla världens hörn, från Papua Nya Guinea och Japan i öster till Peru och Ecuador i väster.
Kuba har jag försummat, låt vara ofrivilligt. Men för sju år sedan gjorde jag en intervju med en kär anhörig, som hade firat sin 50-årsdag på Kuba. Jag undrade förstås varför, och det hade också hennes kollegor på det stora medieföretaget gjort. De hade frågat om hon inte visste att Kuba var en föraktlig diktatur utan frihet och demokrati.
"Jo", hade hon svarat, "men ni åker ju i skytteltrafik till Thailand och det är ju en slags militärdiktatur". Och så hade hon ironiskt tillagt: "På Kuba finns ju en frihetens och demokratins enklav".
"Vilken då?" hade de förvånat frågat.
"Den heter Guantanamo", hade hon svarat.
MÅNGA FÄNGELSEÅR FÖR "THE CUBAN FIVE"
Från amerikansksvensken Al Burke får jag massor av värdefulla internationella lästips, som finns på hans site www.nnn.se Nyligen rådde han mig igen att läsa den brittiska tidningen The Guardian. Den har ju på sistone snarast förföljts av det engelska etablissemanget för att ha publicerat Snowdens avslöjanden om den omfattande avlyssningen av oss.
Den här gången läser jag i The Guardian om "the Cuban Five". De dömdes i USA till mellan 15 år och livstids fängelse i slutet av 1990-talet. De hade infiltrerat de många exilkubaner som från Miami utövade terror mot sitt gamla hemland. Det var inte bara den misslyckade och CIA-stödda landstigningen på kubanska Grisbukten 1961. Det var också från båtar beskjutning av den kubanska huvudstaden Havannas hotell. 73 människor omkom 1976 när två Miami-baserade terrorister fick ett kubanskt passagerarflygplan att störta. Andra liknande terrordåd att förtiga.
De här fem killarna, som ville motverka den USA-baserade terrorismen, dömdes till långa fängelsestraff för "spionage". Bara en av dem har hittills frigetts. Nu har många vänner av rättvisa och mänskliga rättigheter reagerat. I London i mars 2014 kommer fallet att behandlas av Law Society.
Många kända namn finns bland dem som protesterat mot domarna och de långa fängelsestraffen. De som i likhet med The Guardian anser att de utsatts för en skenrättegång (show trial) och att "varje dag de ännu finns i fängelse är ett hån mot mänsklig anständighet" blir allt flera. Tidigare märktes bland kritikerna Desmond Tutu, Harry Belafonte, Nadime Gordimer och den sedermera avlidne Harold Pinter.
Nu har många andra tillkommit, såsom Noam Chomsky, Ramsey Clark, Günter Grass, John Le Carré, Mairead Maguire, som fått Nobels fredspris med flera Hela listan kan ses på http://www.voicesforthefive.com/endorsers
VILKEN "MÅLSKILLNAD" I FN: 188-2!
Som gammal sportfåne är jag noga med att kolla målskillnaden i fotbolls- och ishockeytabellerna. Alltså gladde det mig i går att Tre kronor i Karjalan Cup tvålade till Tjeckien med hela 6-0. Stolt var jag i dag över att vårt pojklandslag i fotboll knep VM-brons efter seger över Argentina med betryggade 4-1. Men där spelade målskillnaden ingen roll.

Det gör den dock i FN. Nu läser jag på www.8dagar.com , Stefan Lindgrens utmärkta blogg, om en lista över de länder som I FN röstar att fördöma USA:s blockad mot Kuba. Det är hela188 länders representanter som röstar ja. Bara två är emot: USA och Israel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar