söndag, juli 18

Kampen för fred under 127(!) år.

Nyss hördes i Radio Tuff en lång intervju med Svenska Freds’ unga ordförande Anna Ek. Därför några korta axplock om världens äldsta ännu existerande fredsorganisation:

De senaste åren har duktiga unga kvinnor varit i ledningen för ärevördiga Svenska Freds-och Skiljedomsföreningen. Annas föregångare var Frida Blom och Maria Ermanno. Men under de första 115 åren var det bara män i ledningen för föreningen.

När Svenska Freds 1883 grundades på en bar i Stockholm var männen helt dominerande. De var då främst liberaler, som ansåg att det var oändligt mycket bättre att konflikter löstes genom skiljedom än genom krigiskt massmördande. Lägg gärna märke till att liberaler på den tiden och åtskilliga år framåt kallades för vänster. Särskilt lyckliga över den beteckningen torde dagens liberala folkpartister inte vara. Kanske inte heller vänsterpartisterna.

Förste ordförande var publicisten och riksdagsmannen S A Hedlund. Bland andra medlemmar de första decennierna märks August Strindberg, Hjalmar Branting och ”stinsen från Tumba”, Klas Pontus Arnoldson, som 1908 fick Nobels fredspris.

Vid unionskrisen 1905, då svenska militarister ville ge ”norrbaggarna en läxa”, demonstrerade Svenska Freds under parollen ”Fred med Norge”. Jag minns hur en norskfödd Tyresöbo blev så imponerad av det att han i många år varit en mycket värdefull Tuff-aktivist.

När de flesta svenska medier under kalla krigets mest frostiga decennium på 1950-talet agiterade för blågula atombomber stod Svenska Freds i centrum för motståndet. Journalistveteranen Bertil Svahnström, redaktör för Svenska Freds’ tidning FREDEN, grundade Kampanjen mot Atomvapen, som lärde oss att demonstrera på andra dagar än 1 maj. Några år senare skulle han också vara huvudorganisatören av de internationella ”Stockholmskonferenserna om Vietnam”.

Innan Per Anders Fogelström blev Svenska Freds’ ordförande (1963-77) skrev han den banbrytande lilla boken ”I stället för atombomb”, som bland annat inspirerade oss i Tyresö att 1967 bilda en ulands-och fredsförening, TUFF, som ännu är mycket aktiv. Där föreslog han en radikal omrustning: Militärmiljarderna skulle användas till att minska fattigdom, svält och förtryck i uländerna. Inget land skulle ha råd med den politiska kostnaden att angripa ”ambulansen Sverige”, menade han.

Under 1980-talet, då Europa av både öst och väst blev nedlusat av kärnvapenbärande missiler gick Svenska Freds i spetsen för väldiga demonstrationer, till exempel när tiotusentals människor i protest och hand i hand bildade en kedja de många kilometrarna mellan USA:s och Sovjets ambassader i Stockholm. Och på den tiden vågade föreningen gå motvinds genom att 1985 ge sitt fredspris till Ingemar Myhrberg, som hade skrivit boken ”Ubåtsvalsen”. Den avslöjade tidigt att mediernas och militärens många larm om att sovjetiska ubåtar vimlade i svenska vatten var propagandamyter, en insikt det skulle ta många år för etablissemanget att lika motvilligt som lågmält erkänna. Myhrberg var för 25 år sedan bland de första som intervjuades i Radio Tuff.

Flera tuff-aktivister har gjort fina insatser i Svenska Freds, Anders Nystedt och Monica Schelin som vice ordföranden, andra som ledamöter i centralstyrelsen eller på annat sätt aktiva, såsom Franko Luin, Göran Flodman, Håkan Edvardsson, Katarina Lindell, Lena Sandin, Carina Amnér, Gunilla Tovö och Margareta Svahn.

På 80-talet avslöjade Svenska Freds illegal eller korrupt svensk vapenexport, vilket bland annat ledde till att indierna sedan dess har använt ordet Bofors som ett skällsord. Under det senaste decenniet har svensk vapenexport fyrfaldigats. Kärnvapnen är ännu ett dödligt hot mot allt liv på vår planet. Du behövs alltså i Tuff, som är en lokalavdelning av Svenska Freds! Sätt in 200 kr (80 kr för familjemedlem) på Tuffs pg 16 01 37-6 och du blir medlem!
-----------------------------------------
Åke Sandin, ordförande i Svenska Freds 1977-79. (Radio Tuff nr 1268)
(I nästa sändning av Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff, första gången söndag den 1 augusti kl 17, hörs en lång intervju med Tuff-ordföranden Sylvia Ljungdahl. Lyssna på www.tyresoradion.se !)

4 kommentarer:

  1. Anonym3:54 em

    Du skriver så mycket om fred..
    Är inte A-bomben egentligen fruktansvärt överreklamerad ?
    Sprängkraften är i sig enorm, men samtidigt rätt värdelös, de är inga bunkerdödare precis.
    Tryckvågen är väldigt lätt att skydda sig mot, och på avstånd, klarar många av dagens moderna byggnadskonstruktioner av den.
    Radioaktiviten, är oftast saneringsbar endast efter några få dagar, i värsta fall månader.
    Om man verkligen ville ställa till trassel, kunde man ju mixa upp bomberna med t.e.x kobolt som har en halveringstid av 7,25 år.
    Jag tror mig skönja ett krig i framtiden, där soldaterna sitter bakom tv-skärmar, styrandes förarlösa bombplan som kan ta m.o.p eller f.o.a.b med thermodynamiska effekter, där ingen bergskreva i världen kan skydda någon, alla dör, om inte annat så av hjärtstopp förorsakat av de thermodynamiska effekterna.
    Populationsmotorn vi utgör, är det största hotet mot oss själva och miljön, nu duger inte gamla flosklér om "fred" längre, här behövs att rensas upp. Det är oundvikeligt.
    Tack för ordet
    Vakna världen !
    //Förbannad Krigsaktivist

    SvaraRadera
  2. Nej ”anonym”, jag håller inte med dig om att atombomben är ”fruktansvärt överreklamerad”. Inte heller om att sprängkraften är ”rätt värdelös”. Du låter nästan som Dr Strangelove. Och vad är det för ”gamla floskler” du i ditt anonyma skumrask ondgör dig över? Vad är det som behöver ”rensas upp”?

    Som före detta elitsoldat blir jag häpen över att du kallar dig ”förbannad krigsaktivist”, du som fegt inte vågar sätta ut ditt namn. Det finns alldeles för många anonyma typer på nätet.
    Åke Sandin, www.tyresoradion.se , ake.sandin@tyresoradion.se

    SvaraRadera
  3. Anonym9:05 fm

    Jag sa att Atombomben inte är någon bunkerdödare.

    Men "vilka som ska rensas bort" har jag defenitift inget svar på. Min poäng var att vår populationsmotor nu vuxit sig för stark.
    Hur många var vi då vi föddes ? Vi har på en 50 års period ökat antalet drygt tre ggr, moder jord tål inte mycket mer, och nu går det fort.
    Jag har också varit soldat, vi kallades för "elit" det tycker jag inte själv att vi var, jag arbetade mycket med u.t ...så det är anledningen till att jag är anonym, eller vill hålla en låg profil, det förstår du säkert.

    Du ska i alla fall ha tack för att du svarade, och mitt hjärta klappar för dina åsikter, tyvärr vägrar mitt "förnuft" att riktigt hänga med på allt.

    Jag lyssnar på alla dina radioprogram till stor förnöjelse, du är en vis man.

    När jag skriver anonymt till dig, har jag chansen att stöta och blöta sådant som är kontroversiellt, utan att stämplas för något, du lämnar ju faktiskt kloka och visa svar, som ger mig tankeställare, ibland.
    //Un Peu Feu

    SvaraRadera
  4. Anonym10:21 fm

    "Feg" ...
    Så länge det bara är åsikter, och inte dumheter riktade direkt mot person, förbehåller jag mig rätten att vara anonnym. Ungefär som i vilket annat tv-radio eller tidningsorgan som helst.

    Däremot lovar jag dig Åke, att om den dagen (vilken jag betvivlar kommer) att jag fäller någon kommentar om dig eller någon annan som är personligt riktad. Då lovar jag dig att inte vara anonym.
    Ha en bra dag, och tack en gång till för dina radioprogram

    SvaraRadera