onsdag, oktober 19

Många tycker, men vad gör de?

Det var ett tag sedan jag använde min blogg. För tre veckor sen var jag utslagen på sjukhus efter en komplicerad hjärtoperation. Och fortfarande har jag inte återvunnit ens en bråkdel av min normala arbetskapacitet. Sover en stund, jobbar en litet tag och gör bara det jag absolut måste. Alltså lyckades jag med mycken möda göra ett nytt Radio Tuff (nr 1299) den 9 oktober och nu i söndags den 16 oktober sända fyra nya program på www.tyresoradion.se.

Nu gäller det att fixa ett nytt Radio Tuff och fyra nya halvtimmesprogram till kommande söndag. Dessutom ska Tuff göra ett nytt utskick till sina uppåt 400 medlemmar och då ska ett nytt Tuff-blad ingå, så jag får verkligen skärpa mig mellan alla medicinintagen och sovstunderna.

Tidigare har jag här på bloggen skrivit om alla självutnämnda förståsigpåare, som utan att själva göra någonting, kommer med kritik av Tuffs biståndsverksamhet. I många år har Tyresö Ulands- och FredsFörening (TUFF) finansierat hundratals jättebra projekt bland de fattigaste av de fattiga i Indien. Mindre bistånd har vi givit till krigsdrabbade fattiga afghaner och till barnbibliotek i oroliga Bagdad och till utbildning av ”barfota barnmorskor” bland mayaindianerna i Guatemala.

Då är det alltid någon, som utan att nämna dessa insatser, förebrående frågar, varför vi inte hjälper de svältande på Afrikas horn, de fängslade burmeserna, de tillfångatagna två svenska journalisterna i Etiopien eller engagerar oss för de många andra människor som lider grymt på olika håll i denna orättvisa värld.

Svaret är enkelt: Tuff är en lokalförening som gör så gott den kan och bara kan hoppas att andra föreningar eller grupper ingriper på ställen där Tuff inte hinner agera eller har resurser att hjälpa. Men om du tycker annorlunda får du i demokratisk ordning bli medlem och framföra dina åsikter på Tuffs öppna styrelsemöten

Juholt har en vecka dominerat medierna. Han har gång på gång gjort ödmjuka pudlar. Nu skriver någon att jag som känd (eller ökänd?) revisionist, som tidigt vågade avslöja alla myter om ryska ubåtar och (gud hjälpe!) också en del av segrarnas propagandamyter efter andra världskriget, kritiskt borde granska mediedrevet mot Juholt. Men det har Dan Josefsson redan delvis gjort i Aftonbladet den 14 oktober (se http://www.aftonbladet.se/kultur/article13780279.ab ).

De senaste dagarna har jag på e-post från flera håll fått uppmaningar att agera för den utvisningshotade 91-åriga ukrainskan Ganna Chyzhevska. Visst är det ett upprörande fall, som tack och lov i skrivande stund nu omprövas. Men hennes öde har på TV och i radio och i alla tidningar i flera dagar fått största uppmärksamhet, så vad skulle jag kunna bidra med annat att vara en i hennes redan stora hejaklack.

Tänkte på Ganna, när jag i söndags för Radio Tuff intervjuade Sylvia Ljungdahl, ordförande i både Tyresö Ulands- och FredsFörening (TUFF) och Tyresö Kvinno- och Tjejjour. Hon hade just kommit hem efter en självfinansierad resa till Belgrad. Där hade hon träffat några av de gamla krigsdrabbade serbiska flyktingkvinnor som Tuff i tio år har hjälpt med mediciner och andra basförnödenheter. De har inte fått en promille av den uppmärksamhet och medömkan som Ganna nu får, men Tuff har faktiskt brytt sig om deras grymma öde.
-------------------------------------
Åke Sandin 2011-10-18

1 kommentar:

  1. Anonym7:22 em

    Hej Åke !
    Hoppas verkligen att du blir och mår Bra snart.

    Jag mötte en morgon en kamrat till
    mig 99 år gammal, han hade fått en
    rullator.

    Hans första kommentar till mig var
    "det är då fan att just jag skulle
    drabbas av det här"

    Tänk så Åke, du är ju för faen inte
    ens åttio år gammal ..Spoling !

    Jag skulle inte klara mig utan dig
    och Tyresöradion

    Vänliga hälsningar// Hanno Nyhm

    SvaraRadera