onsdag, juni 20

DN överraskar: Speglar ryska ståndpunkter


Dagens Nyheter har blivit alltmer ett högerorgan. Några av mina yngre och radikala vänner har sagt upp tidningen. De frågar mig hur det kommer sig att jag ännu prenumererar på DN. Har jag rentav blivit NATO-vän på gamla dar?

Nej jag har inget till övers för den militärallians, som har ungefär 14 gånger större krigsmakt än självaste Ryssland. Jag minns ännu med tacksamhet, när DN leddes av Olof Lagercrantz och gav utrymme även för vänsteråsikter. Ibland urskuldar jag mig med jag att jag har kvar tidningen, eftersom den har så bra korsord!

PLÖTSLIGT HAR DN SEX SIDOR MED RYSK POLITIK.
Den 16 juni överraskar DN med att Anna-Lena Laurén gör en intervju med Maria Zacharova, ryska utrikesdepartementets taleskvinna. Den är lång och utförlig på hela sex sidor. Zacharova citeras i rubriker: Huvudrubriken lyder:

Vi öppnade oss för väst och ni svarade med att omgärda oss med taggtråd”.

 Mellanrubrikerna löd:

”Hela historien formuleras på ett sätt som innebär att det inte spelar någon roll vad vi säger.. Ingen vill ta reda på vad som egentligen hänt.”

”Ser ni inte at ni har en massa politiker som gör karriär på att få era länder indragna i Nato? Titta så aktivt USA jobbar på att ni ska bli Natomelemmar.

DEN OUPPKLARADE FÖRGIFTNINGEN AV PARET SKRIPAL
Den ryske dubbelagenten Sergej Skripal och hans dotter Julia hittades den 4 mars medvetslösa på en parkbänk i den engelska staden Salisbury. De hade förgiftats av det mycket dödliga nervgiftet novitjok, som ursprungligen hade uppfunnits i Sovjet. Trots nervgiftets dödliga inverkan har både Sergej och hans dotter nu tillfrisknat,

Omedelbart påstod britterna att det var Ryssland som låg bakom dådet. London utvisade ryska diplomater och 24 EU-länder följde efter liksom USA, Kanada och Australien. Sammanlagt utvisades 123 ryska diplomater, bland annat en från Sverige. Inga bevis har presterats mera än den obevisade brittiska beskyllningen.

Varför Ryssland skulle ha motiv att döda Skripal är en gåta. Han satt som spion i ryskt fängelse tills han utlämnades till England 2010. Om Ryssland ville döda honom hade de många tillfällen under hans mångåriga fängelsetid.

Zacharova anför den faktiska omständigheten att giftet novitjok också hade tillverkats i andra länder än Ryssland. Hon påminner om att den brittiske utrikesministern Boris Johnson hade påstått att giftet kom från Ryssland enligt vad det brittiska försvarets laboratorium Porton Down skulle ha meddelat. Men Porton Down förnekade detta och kunde inte fastslå ursprungslandet.

 Som Zacharaova säger: ”Ingen vill ta reda på vad som egentligen har hänt”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar