lördag, december 23

Från elitsoldat till fängelsekund och fredsaktivist

Fanjunkaren på Livkompaniet vid I 21 i Sollefteå var en hygglig karl men hade ett mustigt språk. En dag 1958 ringde han sin regementschef, översten, och sa:

”Jag har här ett jävla mellanting mellan ett Jehovas vittne och fan vet vad!”

”Mellantinget” var 285-52-21 Sandin, som just meddelat att han vägrade sin andra repmånad.

Ändå hade jag vid den här tiden tagit intryck av den starka militariseringen som präglade tiden efter andra världskriget. Vid 13 års ålder var jag landstormspojke. Det var häftigt att sova i militärtält och skjuta med karbin från 1800-talet.

Sen gick jag ut som etta från en plutonchefsskola för pansarvärnssoldater. Som 22-årig valp förde jag befäl över en pluton repgubbar, ja, så kallades män i 30-40årsåldern. Vi hade en vintrig manöver i Norrland.

Nästa repmånad vägrade jag alltså. Då hade jag läst historia vid universitetet och lärt mig att i krig var det inte minst civila, kvinnor och barn, som dödades av soldaterna, som kallades fosterlandshjältar.

Min vägran ledde till en månad i fängelse för vapenvägran. Det var på 60-talet tusentals svenska killar som rönte detta öde. På mitt jobb vid Nyboda skola i Tyresö var vi tre stycken som fick fängelse för vapenvägran.

Sedan dess har jag varit aktiv i fredsrörelsen från början i Kampanjen mot atomvapen under den tid många politiker drömde om svenska kärnvapen, precis som de i dag vill att vi ska tillhöra kärnvapenalliansen Nato,

Men främst har jag i över 50 år ägnat mig åt TUFF (Tyresö Ulands- och Fredsförening) och Radio Tuff.. Så här vid nyår inser jag att jag på grund av min höga ålder inte kan vara med så länge till.

Därför önskar jag av hela mitt gamla hjärta att många också nästa år 2018 blir medlemmar i Tuff genom att på plusgiro 16 01 37-6 sätta in 200 kr och kanske för annan på samma adress (familjemedlem) dessutom 80 kr.
---------------------------------------------------

ÅKE SANDIN i Radio Tuff nr 1456, som hörs på 91,4 eller på www.tyresoradion.se    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar