onsdag, augusti 27

BHIKHU VYAS GRATULERAR RADIO TUFF

(Bhikhu Vyas har sedan 1979 varit Tuffs främsta partner i Indien, där många utmärkta projekt förverkligats med Tuff-pengar)

Gänget bakom Radio Tuff förtjänar många gratulationer vid det historiska tillfälle den 31 augusti, när Radio Tuff nr 1200 sänds. I alla avseenden är det berömvärt att det har genomförts oavlönat och ändå så många gånger av professionella frivilliga. Denna radio har varit frispråkig och oförskräckt i sina ställningstaganden.

Framför allt beundrar jag den intelligenta roll Radio Tuff har spelat som en röst för fred och för utveckling av utvecklingsländer med utmärkta resultat. Vi har erfarit detta dels här i Valod i Indien, tusentals kilometer från Sverige, dels och ännu mera i Dharampur, ett isolerat och försummat område, där bara fattiga från stambefolkningen bor.

Både vi i vår organisation och ni i Tuff har samma strävan, eftersom skolor är främst i våra hjärtan. Ungefär 25 indiska skolor har fått hjälp från svenska systerskolor , först runt Valod och sedan under två decennier i otillgängliga Dharampur med sin svåra logistik. Och också våra andra utvecklingsprojekt i Dharampur har fått en hjälpande och effektiv röst i Radio Tuff

Jag är stolt över att ha haft förmånen att tala i Radio Tuff nästan från starten och sedan skicka rapporter om arbetet i Dharampur. Dessa projekt har uppmärksammats påtagligt i radion och bidragit till de svenska systerskolornas utmärkta prestationer, när de har organiserat dagsverken, liksom radion har inspirerat individuella insatser. Alla som har deltagit som programledare och medverkat i programmen förtjänar all beundran. Genom att ha propagerat för universell vänskap har Radio Tuff spelat en underbar roll. Verkligen ett betydande bidrag!

Jag är full av beundran för Åke, drivkraften bakom Radio Tuff. Jag vet att inte ens hans senaste allvarliga sjukdom kunde hindra honom att på sedvanliga tider sända nya Radio Tuff. Kanske sjukdomen var så välplanerad, att hans radioprogram på söndagarna inte drabbades.

Jag känner mig privilegierad och stolt över min långa förbindelse med Radio Tuff – nästan från första veckan. Jag minns de spännande tillfällen när jag talade flera gånger i den lilla studion, som sköttes så fint av Åke och hans team. På vår trusts och Dharampurs vägnar önskar jag Radio Tuff all fortsatt framgång.
--------------------------------------------------------------------
BHIKHU VYAS. TUFFS PARTNER I INDIEN
(Uppläst i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar