lördag, juni 9

MARIANNE STIEGER:Paradisbuskar, gröna monster, Heiligendamm

I denna ljuvliga sommartid blommar paradisbuskarna helt överväldigande här nere i Malmö. Inte kunde jag stå emot frestelsen att helt oförhappandes stanna upp i min promenad i "min" park och stoppa hela huvudet in i en buske. När jag dök upp igen alldeles omtumlad av nektar stirrade jag rätt in i ett grönmålat ansikte. Nya monster på gång härnere? Nej, försvarsmakten hade invaderat Limhamn.

Så här var det: Jag vaknade förra lördagen kvart över åtta av ett idogt skjutande. Strax därefter hörde jag ett ljud som fick mig att hoppa upp ur sängen som stungen av ett bi. Det ljudet, det kände jag igen från min barndom. Och jovisst, förbi min korsning på Strandgatan rullade pansarvagnarna och vidare mot Cementfabriken och Ön.. Hjärtat nästan stannade i bröstet på mig innan jag hade sansat mig och förstod att det enbart var en övning. Oss i nybygget hade man nämligen glömt att informera. Än idag vet jag inte om Ön och Cementfabriken ockuperades eller försvarades mot lede fi.

Nej paradisiskt var det inte härnere i förra veckan, och inte heller har det varit så på andra sidan Östersjön i den lilla badorten Heiligendamm, som annars verkligen är ett litet paradis. Heiligendamm med sina 300 bofasta invånare är Tysklands äldsta badort och har till och med en egen liten järnväg, ångbanan Molli. Nu undrar ni förstås, hur det kan komma sig att en sådan liten badort har en egen järnväg.

Jo, när den tyske kejsaren i slutet på 1800-talet byggde sig sina egna kejserliga villor i Heiligendamm, gick tåget endast till Bad Doberan. Bad Doberan ligger några mil väster om Rostock, har 12 000 invånare och en lantbruksskola. Men det är nog mera för den underbara gotiska klosterkyrkan från 1200-talet, Marienkirche, som turisterna kommer dit. Dit kom alltså kejsaren och upptäckte den härliga platsen vid Östersjön sex kilometer från Bad Doberan. Ja, redan på den tiden slösades det med offentliga medel och så byggde man den lilla järnvägen, enbart för att kejsaren skulle kunna ta sig på kejserligt manér från Berlin till Heiligendamm utan besvärande byten.

På samma sätt slösade man nu med offentliga medel för att G8-mötet skulle kunna avhållas i, som man trodde, splendid isolation. Men tji fick man! Trots det enorma uppbådet av poliser och taggtrådsavspärrningar som inte skilde sig nämnvärt från dem man omgärdade badorten med under DDR-tiden, var risken stor att de tusentals demonstranter som belägrade nejden sedan någon vecka tillbaka, skulle lyckas ta sig igenom barriärerna. Och visst lyckades de. Scenerna som utspelade sig när polisen jagade Green Peace-båtarna i torsdags var både otäcka och helt sanslösa.

Polisbåten som brutalt körde över en av Green Peaces båtar hade hyrts in från Sverige, försvarade sig polisen med. Som om det gjorde saken bättre? Befolkningen står splittrad inför det nya avspärrningsfenomenet. "Knappt har vi blivit av med muren, så spärras vi in på nytt", lydde en av invånarnas kommentar till staketet. Dyrt har det blivit. Staket och bevakning förmodas gå på närmare en miljard kronor. Det är den uppskattade summan hittills. Var det slutar? Ja, det får vi väl aldrig riktigt veta. En annan kommentar var följande: "Köp en ö för dessa pengar. Det kan inte bli dyrare. Då får politikerna vara i fred och vi med." Ja, kanske det är en lösning. Vad vet jag.

Angela Merkel var värdinna för detta toppmöte, och hon hade verkligen förberett sig. I enskilda samtal med alla sju statsministrar hade hon dagarna före det officiella mötet intensivt påverkat dem för att få alla att komma överens om de klimatbetingelser hon hade satt upp som sitt mål: det vill säga att sänka medeltemperaturen med två grader till 2021. Inte blev det som hon hade tänkt sig, men man fick med sig USA på halva vägen och det var ju ändå något, även om den lilla framgången blev rätt så dyrköpt. I stället för ett bindande avtal om en sänkning av temperaturen med två grader till 2021, blev det nu en icke bindande överenskommelse om en halvering av utsläppen fram till 2050.

Trots kindpussar och vänliga leenden blåste det kalla vindar i Heiligendamm. Putin och Bush bråkar om raketförsvaret som Bush vill placera i Tjeckien. Putin hotar med att vända sina vapen mot Västeuropa. I sista minuten, vid ett oplanerat möte mellan Bush och Putin, lyckades sistnämnde med en överraskningsmanöver. Han föreslog en gemensam raketbas för Ryssland och USA i Azerbaijan. Smart pojke, lille Vladimir! Avtalet om denna raketbas går ut om något år, men får han Bush med sig, förlänger säkert Azerbaijan avtalet. Bushs reaktion på denna propå? "Djärvt förslag, låt oss tänka på det." Och den kalla vinden mojnade något.

Låt oss alla hoppas att detta möte, kanske mera på sikt, leder till att politiska motsättningar avtar. Annars har alla pengar, allt engagemang och alla tusentals skadade demonstranter och poliser varit till ingen nytta. Nej, jag säger som den intervjuade Heiligendamm-mannen: "Köp en ö till nästa toppmöte! Kanske en liten holme utanför Bali där nästa möte skall äga rum?"

Tag väl hand om er, kära lyssnare, och njut av sommaren!
---------------------------------------------------
Marianne Stalbohm-Stieger för Radio Tuff (nr 1136) 2007-06-10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar