söndag, januari 2

EN ”STJÄRNSLASKREPORTER” OCH HANS ”NOGGRANNHET”

I den lokalpatriotiska Tyresöradion händer det ibland att jag också intervjuar utsocknes. En vecka vintern 2003 gjorde jag halvtimmar med två färgstarka politiker, först folkpartiledaren Bengt Westerberg och sedan Sten Andersson, tidigare socialdemokratisk partisekreterare, socialminister och utrikesminister.

Sten Andersson (1923-2006) besökte jag ett par gånger i hans hem i Enskedes ”käringstad”, där alla gator har kvinnonamn. Kom att tänka på de intervjuerna, när jag Juldagen lyssnade på Åke Petterssons ofta hörvärda program ”Publicerat” på Sveriges Radios P 1. Då intervjuades Expressen-journalisten Ingvar Hedlund. Denne var faktiskt stolt över att ha blivit kallad för ”stjärnslaskreporter” och han berömde sig själv för sin ”noggrannhet”

Vad Sten Andersson berättade om Expressens ”stjärnslaskreporter” var så svavelosande att jag inte ska återberätta det i detalj. Men han menade att Expressen var en tidning ”med solsting”, som 1976 bidrog till den borgerliga valsegern genom sin ”lögnkampanj” mot honom och andra ledande socialdemokrater. Chefredaktören Per Wrigstad använde då just Ingvar Hedlund som sin ”lydige lakej”, berättade Sten Andersson, som anklagades i Expressen för att ha kommit över ett "drömställe" i skärgården genom att utnyttja en skogvaktare, som uppgavs vara "partivän". Och så skickade man ut en fotograf, som från en bergsklack tog en bild av Stens fiskekoja, som var 14 (!) kvadratmeter stor (läs: liten) men som på bilden tycktes hänga ihop med ett mycket större hus.

Ingvar Hedlund, ja, han skrev 1997 en helsida om mig. Den var lögnaktig och grovt vinklad. I den tvåradiga rubriken på helsidan hängdes jag ut som "HAN ÄR EN AV AHMED RAMIS HANTLANGARE", bara för att jag fem år tidigare också intervjuat Rami bland de många tusen andra av alla olika politiska och religiösa, som jag pratat med på radion.

Och Hedlund, han som nu skryter över sin noggrannhet, skrev bland annat ”Sandin är i dag ordförande I Tyresö Ulands- och Fredsförening (TUFF)." Ordförande hade jag då inte varit på 25 år, var inte ens med i Tuffs månghövdade styrelse. Men stjärnslaskreporterns lögn inspirerade självaste ledarsidan på Expressen (15/12 1997) att smäda TUFF som ”TASK, Tyresö AntiSemit och Krigsförening”.

Hedlund skrev också: "Sandin pekas av Svenska Kommittén mot Antisemitism ut som historieförfalskare". Han anförde, att jag inte längre trodde på att tyskarna gjorde tvål av sina dödade offer. Men när Tuffs vice ordförande Monica Schelin ringde honom och berättade om judiska historieprofessorer som tagit avstånd från just den seglivade tvålmyten, skrev han faktiskt att hon inte hade kunnat nämna någon trovärdig källa.

När Hedlund intervjuade mig lovade han att jag skulle få läsa hans manus i förväg. Det löftet svek han, tyvärr, för då skulle han ha undvikit några av sina grövsta misstag och kanske framstått som någorlunda ”noggrann”. Själv ringde jag honom efteråt och bad att få intervjua honom. Han uppgav då att han måste fråga sina överordnade om lov (helledudane då!) och bad mig ringa om en vecka. Det gjorde jag men då uppgavs, att han var på semester. Är stjärnslaskreportrar fega? Eller gäller det bara en som Jan Guillou kallat för ”notorisk lögnhals”?

Förbryllad är jag över tystnaden från Svenska Kommittén mot Antisemitism, så ofta citerad av våra medier. Hade den verkligen stämplat mig som historieförfalskare, som Hedlund uppger, borde den sakligt ha underbyggt denna anklagelse eller också tagit avstånd från Expressens fabuleringar. Eller är denna kommitté verkligen nöjd med att avslöjare av historieförfalskningar lögnaktigt kallas historieförfalskare, bara för att det i någon mening gynnar dess syften?
-----------------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (1280) 2-16 jan 2011. Hörs på 91,4 MHz och på http://www.tyresoradion.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar