söndag, december 20

GOSSEN FRÅN BETLEHEM OCH HANS BYRÅKRATER

December är mörk och kall -- och allt halare blir det på vägar och stigar. Visst är jag norrlänning, sedan länge en slags ”fusklapp”, men det var många år sedan jag bekände: ”Vintern är jättetrevlig för barn och turister – men jag är ingetdera”.

Inte heller julen är riktigt inspirerande. Det är en högtid till minne av en gosse som lär ha fötts för drygt 2000 år sedan i Betlehem. Men hur det är där nu och på den omgivande Västbanken, som Palestina i dag kallas, har Bitte Isacsson berättat om i detta Radio Tuff. Bitte har varit solidarisk följeslagare i den palestinska byn Yanon.

Palestinierna har bott där i tusentals år. Men från den i väst så mediestarka Israellobbyn kommer påpekanden om att judarna minsann bosatte sig där redan för 3200 år sedan. Fanns det verkligen inga andra människor där då, till exempel filisteer, kananéer och andra?

Nu breder beväpnade israeliska bosättare ut sig på palestiniernas marker. Räckte det inte med att 700 000 palestinier --de dödade oräknade-- fördrevs 1948, vilket den israeliska professorn Ilan Pappe har skildrat i sin bok ”Den etniska rensningen av Palestina”?

Många av dessa inkräktare, som kallas bosättare, kommer från Ryssland och USA. En del av dem hävdar rentav, att självaste Gud har reserverat området just för dem, och att de tillhör det av Gud utvalda folket. Det är faktiskt svårt att avgöra, vad som är mest förmätet och löjligt självöverskattande: Att inbilla sig att man tillhör en ”högre ras” eller att tro att man är utvald av en högre makt. I båda fallen brukar det tyvärr leda till svåra övergrepp mot dem som inte tillhör den självutnämnda eliten.

Kanske har jag helt fel, för flera gånger har jag erkänt att jag är religiöst obegåvad. Det märkliga är att min gode vän, Tuffs indiske partner Bhikhu Vyas, lider av samma brist på trosvisshet, och han är ändå en Vyas, tillhör den högsta bramin- eller prästkasten. Men så är han också tillräckligt gammal för att ha upplevt, hur hinduer och muslimer massmördade varandra miljontals vid Indiens frigörelse 1947, och för några år sedan hur hinduer i hans hemstat Gujarat mördade ett tusental muslimer efter ett mordiskt muslimskt attentat mot ett tåg med hinduiska pilgrimer. Bhikhu brukar hävda att religiösa riter, böner och testuggande är nonsens jämfört med plikten att hjälpa sämre lottade medmänniskor och att absolut inte utsätta dem för våld och död.

Det är sådant jag gärna läser in i Nya Testamentet, den medmänsklighet, solidaritet och det icke-våld som den i Betlehem födde gossen sedan predikade. Massor av gånger har jag låtit kyrkoherdar, präster, diakoner, ja till och med en biskop höras på Tyresöradion. Samarbetet har dock varit märkligt ensidigt. Det är alltid jag som fått ta kontakt och initiativ.

Härom veckan skrev jag brev till ett dussintal präster och diakoner här i Tyresö liksom till några aktiva kyrkopolitiker. Tipsade dem hur de för en ytterst billig avgift till närradioföreningen skulle kunna föra ut sitt budskap till massor av människor. Tyvärr fick jag inget svar. Kanske är den kyrkliga byråkratin lika fantasilöst stelbent som den kommunala. Men de kyrkligas tystnad är i alla fall inte lika beklämmande som den kommunala informationsenhetens reaktion på mina förslag om kommunal radio. Dessa byråkrater tycktes vara helt nöjda med sina invanda rutiner och sin mångmiljonbudget. De fick mig att känna mig som något katten släpat in.
----------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (1253) 20/12-3/1 09-10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar