söndag, oktober 25

GRATIS BURKOR TILL ALLA GUBBAR!

På Tyresöradion har jag några tusen gånger varit frivillig programledare och minst hundra gånger för halvtimmar, där glada men elaka människor berättat de vildaste historier. Många har varit fräckisar, andra limerickar och dessa ska ju enligt den engelska –eller irländska?—definitionen innehålla ”virgins, masculine urgings and vulgar erotic effects”. Det är ett populärt radioinslag, men några protesterar förstås upprört. Ändå använder vi ytterst sällan de folkliga ord som tidigare kallades ”runda”. Under en halvtimme av komiker på svensk TV på bästa sändningstid kunde jag däremot räkna till tjugofem sådana ord.

Vi berättar också bland annat barnhistorier, ålderdomshistorier, killar-i-garderoben-historier, ja gud hjälpe också nunnehistorier, som jag själv gärna berättar, eftersom nunnor för en gubbe som jag inte ger mig någon prestationsångest. Men vi berättar också massor av blondinhistorier. Första gången sådana förekom på Tyresöradion var när en av mina unga släktingar, just hemkommen från ett franskt universitet, gladde lyssnarna med dem. Ni vet, blondiner är ju så korkade och lättlurade, att deras bristande intelligens blir roande.

Några kritiska röster har hörts också om blondinhistorierna. Men alla dessa har bara påpekat hur otrevliga vi är för att vi driver med just kvinnor. Detta är lätt att bemöta med att vi också har berättat tusentals historier om riktigt korkade killar och gubbar. Men ingen enda har faktiskt förebrått oss för att vi trakasserat människor av blond hårfärg. Så skönt det alltså känns för mig att få tillhöra den stora majoriteten, de politiskt korrekta ”rasisterna”!

Norrmän har vi förstås också drivit hejdlöst med, men en av Tyresöradions roligaste historieberättare är norrman och han ger igen med besked. Och i Norge är man lika ”rasistiska” som vi, för där berättar man en massa riktigt elaka Sverigehistorier.

Känsligare blir det med historier om andra folk. Judarna är beundrade för sin självironi, men skulle en icke-jude, en sketen goj som jag, drista mig till att driva med dem skulle jag väl hamna i fängelse. Antisemitism är nog det mest missbrukade av politiska glåpord. Men förstaplatsen hotas nu av de många beskyllningarna för islamofobi. När jag kritiskt skildrat amerikanska högerkristna eller släppt fram alltför sekulära röster har jag fått ilskna förebråelser av fundamentalistiska kristna. Men än har ordet kristofob inte börjat användas som skällsord.

”Rasistiskt” klämmer en ung svenska till med när hon nu uppmanas att i sitt jobb sluta med att bära heltäckande slöja. Kanske är min förtröstan på religioner alltför stor, när jag förväntar mig att anhängarna inte ska fastna för ytliga skitsaker. Minns min intervju i fjol med den unga modiga egyptiskan Sabina som blev bespottad och kallad hora för att hon inte bar slöja. ”Jag bryr mig inte”, sa hon, ”är övertygad om att min muslimska gud inte fäster sig vid hur jag är utanpå utan ser till mitt inre”.

Faktum är att Tuffs kvinnor, som besöker våra projekt i Indien inte propsar på att demonstrera sin kulturella särart genom att knalla omkrig barbenta i soliga men fattiga byar. De tar snällt på sig långkjol eller långbyxor, tar seden dit de kommer.

Radio är ansiktslöst och därför skonsamt mot oss gubbar. Någon estet borde kräva:

GÖR SVERIGE VACKRARE! GRATIS BURKOR TILL ALLA GUBBAR
-----------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr1249) 25/10-8/11 -09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar