söndag, maj 13

EN RADIOTS KORTA BEKÄNNELSE

I dagens Radio Tuff är utrymmet begränsat. Därför blir det en ovanligt kort krönika. Jag ska ta upp en enda fråga: Varför gör jag radio med sådan envetenhet sedan 22 år tillbaka?

Det är först och främst för att jag hoppas kunna bidra till att flera ansluter sig till Tyresö Ulands- och FredsFörening (TUFF). Dess intensiva och frivilliga arbete mot krigiskt massmördande och för internationell solidaritet med världens många fattiga och förtryckta är värt allt stöd. Medlemsavgiften per år är 200 kr och 80 kr för annan på samma adress. Det sätter man in på Tuffs plusgiro 16 01 37 -6

För det andra finna Radio Tuff för att uppmärksamma allt det berömvärda som faktiskt görs och sägs på olika håll. Därför börjar varje sändning med utdelande av en massa ”rosor”. I frivilligt folkrörelsearbete gäller det att uppmuntra varandra. Hellre tända ljus än att bara förbanna mörkret. Radio Tuff hörs söndagar kl 17-18 med repris tisdagar kl 18-19, i Stockholmsområdet på 91,4 MHz och överallt på nätet genom att man knappar in www.tyresoradion.se

Varför fortsätter jag då med Succékanalen 91,4, som hörs dygnet runt med ständigt tolv program i etern, sammanlagt två hundra per år? Ett skäl är att Tyresö ligger i djupaste medieskugga. Ett annat och viktigare är att kanalen givit röst åt flera tusen människor här i trakten. Och som veteranen bland journalister i Mellanöstern, Robert Fisk, påpekar:

”Du kan bara lära dig något nytt genom att tala med och lyssna till levande personer, vare sig de är makthavare eller maktlösa.”

Men den allra viktigaste orsaken till att jag fortsätter med Succékanalen 91,4 är faktiskt, att jag inte vill att Radio Tuffs sändningar skall ligga som ensliga, små öar i den stora etertystnaden.
----------------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1132) 2007-05-13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar