lördag, april 28

JAG SKULLE GÄRNA VILJA PRATA MED ....

Jovisst är jag rabiat radiot. I dag sänds Radio Tuff nr 1130. Men sedan tolv år har jag också gjort uppåt 2 400 halvtimmesprogram, nästan alla med intervjuer av människor av alla möjliga slag. Det är den verkliga folkradion som efter en tidningsrubrik har det kaxiga namnet Succékanalen 91,4 (På nätet www.tyresoradion.se )

Ibland ställer jag den här frågan till den intervjuade:

”Om du fick trycka ner i soffan där hemma en eller flera personer av alla världens människor genom tiderna, vem/vilka skulle du vilja prata med en hel kväll?”

Det är en svår fråga, för det finns så många att välja på. Ofta kommer man först någon timme senare på vilka man skulle ha valt. Själv brukar jag ibland välja min farmor som dog vid 49 års ålder i en släde på väg till lasarettet i Härnösand tjugo år innan jag föddes. Hon hade fött tretton barn, av vilka fyra inte överlevde barndomen.

Det finns en massa andra som jag gärna skulle vilja prata med, för jag är en nyfiken och frågvis gubbe. Det är en fördel, när man ska intervjua. Kändisar är inte mer intressanta än ”vanliga människor”, vilka egentligen inte finns, för sätter man sig ner och pratar med dem är de oftast unika och fascinerande.

Men ibland har jag förstås också intervjuat celebriteter. På Succékanalen 91,4 försöker jag balansera valet av politiker. Det där är lite känsligt för när partipassionerna glöder finns det många som tycker att jag är skandalöst partisk. De som fokuserar på att jag sänt intervjuer med Ulf Adelsohn, Bengt Westerberg, Alf Svensson, Cecilia Malmström, Nyamko Sabuni och flera gånger med det moderata kommunalrådet Berit Assarsson tycker att jag är högervriden. De som retar sig på att jag intervjuat Tyresöborna Ingvar Carlsson och Lars Werner liksom också Gudrun Schyman, Tomas Östros, förre kulturministern Bengt Göransson och förre justitieministern Tomas Bodström vill i sin enögdhet beteckna mig som vänstergubbe.

Ännu känsligare blir det när man också uppmärksammar folk på de politiska flyglarna. När Ny Demokrati kom in i riksdagen intervjuade jag en av deras parlamentariker, en Tyresökille jag mindes som SSU-are i tonåren. Kanske var jag inte tillräckligt objektiv, för han började svettas. Han är ju också människa, tänkte jag då, och började ställa för honom mindre plågsamma frågor. Efteråt blev jag förstås förebrådd för att ha låtit ”den jäveln” komma för lindrigt undan.

Också en företrädare för KPMLr har jag gjort en lång intervju med. Kritiken uteblev faktiskt. Och i KPLMr:s tidning Proletären intervjuades jag --gud hjälpe!-- på en helsida om de förmenta sovjetiska ubåtarna. Det var en föredömligt schysst intervju och jag står för vartenda ord jag sade.

I dag skulle jag gärna vilja intervjua någon nationaldemokrat och någon av de maskerade stenkastare som kallar sig ”antifascister”. Men det tycks vara ont om dessa båda sorter här i Tyresö. Och när jag hörde Ahmed Rami kalla gärningsmännen den 11 september 2001 för ”våra skinnskallar” blev jag sugen på att intervjua honom. Men jag avstod för jag ville inte ge Expressen chansen att med en ny serie lögner om Tuff kalla föreningen för ”antisemitisk”.

Fast ibland är jag alltför lat. I flera år har jag tänkt att åka till kvinnofängelset Hinseberg och försöka intervjua Biljana Plavsic. Hon var president i den bosnienserbiska republiken och dömdes 2003 i Haag till elva års fängelse för krigsförbrytelser. Denna 77-åriga före detta biologiprofessor förvägrades i veckan nåd av den svenska regeringen, ett beslut som mer präglas av ängslig formalism än av humanitet. Leve de självgoda, ve de besegrade!

När jag på radion ställer frågan, vem de intervjuade vill sitta och prata med, är Nelson Mandela den klart mest önskade. Kan det bero på att han valde försoning i stället för hämnd?
--------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1130) 2007-04-29
-------------------------------------------------------------
Tyresö Ulands-och FredsFörening (TUFF) är en lokalavdelning av Svenska Freds. På www.tuff.fred.se finns utförlig information om TUFF, en frivilligt arbetande och mycket aktiv förening. I medlemavgiften ingår bland annat fredstidningen Pax och regelbundna utskick av Tuff-kalendarium och Tuff-bladet. Medlemsavgiften per år är 200 kr för enskild och 80 kr för annan på samma adress.
Tuffs plusgiro: 16 01 37 – 6. Välkommen som medlem. Du behövs! Åke Sandin har sedan 1985 varit programledare för Radio Tuff, vars sändning nr 1130 hörs 2007-04-29 kl 17-18
----------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar