söndag, februari 12

DEN FÖRBANNADE KOLLEKTIVSKULDEN

Vem känner i dag till Knut Wicksell (1851-1926)? Han var professor i nationalekonomi men också antimilitarist, republikan, fritänkare och allmänt radikal. Redan som ung licentiat väckte han stor skandal genom att i självaste ”Hoppets här” i Uppsala propagera för nödvändigheten av preventivmedel för att minska många arbetarkvinnors betungande börda av ständiga barnafödslar.

I ännu värre blåsväder hamnade Wicksell efter ett föredrag i Stockholms Folkets hus i november 1908. Det hade den betecknande rubriken ”Tronen, altaret, svärdet och penningpåsen”. Där raljerade han bland annat med tron på jungfru Marias obefläckade avlelse. Det skulle han inte ha gjort för han åtalades för att ha åstadkommit ”allmän förargelse” genom ”att lasta eller gäcka Guds heliga ord”. Det ledde till två månader i Ystads fängelse 1909.

Det där hände alltså för mindre än hundra år sen. Det belyser att också i kristna västerländska länder fundamentalister härjade för inte alltför länge sen. Som religiöst obegåvad har jag lite svårt för religiösa passioner. Men jag kan ändå förstå att kristna kan känna sig kränkta av utställningar som Ecce Homo. Inte lika lätt har jag att leva mig in i att man kan ta anstöt av roliga filmer som ”The Life of Brian”. Jag begriper också att karikatyrer av Muhammed kan väcka avsmak bland troende muslimer.

Det som bekymrar mig är att man utgår från enstaka övertramp och därifrån skuldbelägger hela religioner eller folk. Sedan 11 september har muslimerna blivit demoniserade och det har spätts på genom terrordåden i Madrid och London. Visserligen skedde massmorden i islams namn men den överväldigande majoriteten av muslimer är ju lika förfärade över ogärningarna som vi andra. Alltför många drar muslimerna över en kam och de blir därmed oskyldiga offer för den korkade tron på kollektivskuld. Den är rasismens främsta hörnpelare.

Nu säger en del högljudda muslimska extremister att ”Danmark” måste sona för karikatyrerna av Muhammed och attacker mot danska ambassader har som bekant förekommit. Men det var ju inte ”Danmark” som publicerade nidbilderna utan tidningen Jyllands-Posten – och hur många i världen läste den eller kände till den förrän på sistone? Muslimska fundamentalister gör en dygd av den larviga kollektivskulden genom att göra danskar i allmänhet skyldiga.

Härom dagen fick miljoner tittare av en libanesisk TV-kanal veta att ”en svensk tidning” haft fräckheten att utlysa en tävling om de bästa karikatyrerna av profeten Muhammed. Nu är det inte någon ”tidning” utan Sverigedemokraternas hemsida. Och hur många läser den? Liksom 99 procent av svenskar känner jag mig inte skyldig till vad Sverigedemokraterna hittar på, men hur många av upprörda muslimska TV-tittare känner till det? Kanske drabbas vi alla nu av den förbannade kollektivskulden.

De mest ökända rasistiska ogärningarna är nazisternas mot judarna. Här spelade också den förnuftsvidriga kollektivskulden en roll. Tyskarna kunde peka på att judar var överrepresenterade bland de ledande bolsjevikerna och i deras hemliga polis. De kunde påminna om att också judar fanns bland de storkapitalister som tjänade storkovan på många miljoners arbetslöshet och elände. Men de allra flesta judar var förstås varken ledande stalinister eller storkapitalister, men alltför många av dem blev offer för den förbannade och rasistiska kollektivskulden.

Samma förnuftsvidriga kollektivskuld skulle sedan drabba många miljoner tyskar. Kring krigsslutet blev uppåt 15 miljoner tyskar etniskt rensade från områden där deras förfäder bott i sekler. Över två miljoner av dem dog eller dödades på kuppen. Miljoner tyska kvinnor, gummor och småflickor våldtogs, alltför ofta till döds. Miljoner tyska krigsfångar försmäktade efter kriget i läger, inte bara i Sovjetunionen utan också i Frankrike, Jugoslavien och i ”Eisenhowers dödsläger” längs Rhen. De flesta av dessa människor hade inte någon skuld till vad Hitler hade ställt till med.

Listan på hur användandet av kollektivskulden har skördat miljoner oskyldiga människors liv kan göras lång. Den grymma enfalden bakom den kan sammanfattas så här: ”Jag känner en eskimå som är en jävla skitstövel. Alltså är alla eskimåer skitstövlar och ska behandlas som sådana”
-----------------------------------------------------------------------------------
Åke Sandin i Radio Tuff (nr 1067) 2006-02-12















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar